fredag 13 november 2009

Name it!

Det här med att hitta ett passande namn till sitt barn är lättare sagt än gjort.
Det är till och med helt omöjligt. Henrik och jag har börjat spåna på lite olika namn eftersom att vi verkligen inte haft något alls innan. När jag var liten ville jag ha tre flickor som skulle heta Courtney, efter vår kusin i Chicago, Barbie, efter min docka, och Jolanda, efter min häst. Schysst!

Men de namnen tilltalar som tur är inte mig idag. Och inte Henrik iheller.
Inget namn känns rätt. Henrik är inne på diverse hundnamn och andra namns smeknamn. Varför liksom? Han har dessutom föreslagit namn med endast två bokstäver i! Det är jag allergisk mot!
Han i sin tur tycker att mina längre namnförslag är snarlika hästnamn. Men det tycker såklart inte jag. Jag vill ha något ovanligt och att vårt barn inte behöver gå runt och heta Ella S, Isa S eller Bella S för att fjorton andra ungar i klassen heter det samma. (S är för Siebert). Och vi vet ju inte hundra ifall det är en flicka men Henrik letar bara flicknamn, för han är säker. Han känner det på sig säger han.

Jag: Men du kan säga hundra tvåstaviga-namn ifall du vill. Det är ändå jag som ska föda fram barnet och alltså jag som bestämmer vad h*n ska heta! Basta!
Henrik: Jag kan bestämma tilltalsnamn så kan du bestämma andranamn!

Yeah right! Det trodde han va?

Vi letar vidare. Kom gärna med förslag. Allt över tre bokstäver är välkommet!
Nu ska jag göra lite nytta på kontoret.


Lilypie Pregnancy tickers

11 kommentarer:

  1. Ja det här med namn är ju sjukt svårt. Därför skulle det vara skönt att veta iallafall vilket kön barnet har så man kan plocka bort hälften av alternativen iallafall.
    Jag och Danne har nog ganska lika smak när det gäller namnen, det svåra blir bara att välja ut några som känns allra bäst...tricky!

    SvaraRadera
  2. Riktigt svårt e det hehe:o)

    Iris,

    Saga,

    Ellie,

    Tilda,

    E några namn jag tycker e fina:0)
    Bara tjejnamn i och för sig men det e för att jag tror er fralla blir en liten sessa:0)

    SvaraRadera
  3. Får jag en flicka så har jag ett absolut favoritnamn!! Leoni... fint va? med betoningen på o:et! bara ett förslag =)

    SvaraRadera
  4. Tycker du inte Malva e fint på en flicka?

    ;)

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  6. Malva är jättefint - det är en vacker färg också :-) Fast känner jag Danni rätt så tror jag att hon tycker att det är för kort.

    SvaraRadera
  7. Jag tog bort ditt ena inlägg Alex, vill behålla det namnet för mig själv en stund till. Vem vet, det kanske blir det, hihi!

    puss

    SvaraRadera
  8. Alicia eller Alice är fint. Mysigt med ett lite exotiskt namn, finns ju väldigt många! Isabella är också vackert. Varför tar ni inte nåt fint japanskt som betyder något vackert??

    SvaraRadera
  9. Om vi hade fått en dotter så hade hon hetat Clèo.
    Men nu får jag vänta några år tills det är dax för nr2

    SvaraRadera
  10. Jag tycker Matilda Karolina Nilsson är ett väldigt tjusigt namn..
    Du kanske tycker det e taget, men vafan, jag bjuder på det! Varsegoo!

    SvaraRadera
  11. MILDRED
    MIRANDA

    Ovanliga namn...

    De namn du har tagit upp är precis de namn vi funderat på... Buhuuu... Är det så illa att ge sina barn de namnen?

    SvaraRadera