fredag 30 oktober 2009

Nej tack!

Jag tänker inte vaccinera mig även ifall jag påstås vara i en riskgrupp eftersom att jag är gravid.
Min syster var gravid förra hösten och hon rekommenderades inte att spruta in vaccin mot influensan det året. Så varför ska jag göra det nu?
Det faktum att man dessutom inte vet hur det påverkar fostret gör mitt val mycket lättare att ta.
Jag är så rädd att det lilla livet i min mage ska få i sig något som gör h*n illa.

Idag kom jag över en artikel på Aftonbladet.se och det stärker mitt val ytterligare.
Schweizare är smarta, (och rika). De har råd med forskning. Men tydligen tycker dom att de vet för lite, om vaccinet och hur det påverkar gravida, att de väljer att inte vaccinera dem.

För en stund sedan läste jag en chatt-session med en läkare också på Aftonbladet.se. En orolig gravid kvinna frågade ifall han ansåg att hon borde vaccinera sig och om det fanns några risker för hennes foster.
Läkaren svarar då att det inte finns några kända risker för fostret när det gäller vaccinet.

Inga kända! Nähä... Men det är just det som allt handlar om. Det är de okända riskerna som jag oroar mig för, såklart! Och om (eller när) de okända blir blir kända? Who's there to blame?

Schweiz stoppar vaccineringen mot svininfluensan till gravida, barn under 18 år och vuxna över 60 år.
Anledningen är bristfällig information om hur grupperna påverkas av vaccinet.

– Vi förstår inte beslutet, säger Jan Liliemark, professor på Läkemedelsverket till Aftonbladet.

Schweiziska myndigheter anser inte att de fått tillräckliga provsvar för hur utsatta grupper reagerar på vaccinet.

Utvärdering av den brittiska medicinen, som även exporteras till Sverige, finns för vuxna människor. Men myndigheten Swissmedic uppger att man bara fått bristfällig information kring barn och saknar information kring gravida kvinnor.

Källa: Aftonbladet.se



Lilypie Pregnancy tickers

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar