fredag 16 oktober 2009

Ett stick i armen

Idag var jag på MAS, (Malmö Allmänna Sjukhus), och tog ett blodprov till mitt KUB-test som jag ska göra nästa vecka på Curakliniken. Det gjorde ont, såklart.
Och jag kommer se ut som en knarkjunkie i minst en vecka eftersom att jag har så lätt för att få blåmärke.
Jag tror att jag låter plåstret sitta kvar ett litet tag. Det är alltid synd om sådana som har plåster. Hehe. Om exakt en vecka får vi se vår lilla Spralle Fralla igen. Åh, vi längtar.

KUB – kombinerat ultraljud och biokemi
Gravida kvinnor över 35 år kan erbjudas att göra en så kallad KUB-undersökning om de önskar få reda på sannolikheten att deras barn har Downs syndrom eller två andra mycket ovanliga kromosomavvikelser.
Undersökningen består dels av ett blodprov, dels en ultraljudsundersökning. Blodprovet ska tas minst en vecka före ultraljudsundersökningen.
Ultraljudet ska göras i graviditetsvecka 11–14. Vid ultraljudsundersökningen mäts en vätskespalt i fostrets nacke. Vätskespalten kallas också nackuppklarning och förkortas NUPP. Genom att väga samman mammans ålder, blodprovssvaret och bredden på nackuppklarningen kan man bedöma sannolikheten för att barnet har någon av dessa kromosomavvikelser. Om sannolikheten är mindre än 1 på 200 bedöms risken som låg och kvinnan avråds från att göra fostervattensprov eller moderkaksprov. Om sannolikheten är större än 1 på 200 erbjuds kvinnan att göra ett fostervattensprov eller moderkaksprov.

från vardguiden.se

Lilypie Pregnancy tickers

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar