tisdag 13 december 2011

Bella donna "Luchia"

Vi har haft världens mysigaste Lucia idag med våra bästa vänner.
Vi har fikat, bakat och lekt i Keila "huis". 
Hade jag fått bestämma hade vi haft "Luchia" varje dag här hemma.
Vegas var tomte och Keila en Lucia. Lucia var ju trots allt en kvinna. 

Det verkar vara lite Lundabor som fått det om bakfoten. Jag blir uppriktigt ledsen alltså.
Att det skulle vara könsdiskriminerande att killar inte får väljas till att vara Lucia i skolan.
Skäms på er, och skäms på era föräldrar. Det är ju pinsamt för fan!
Är det könsdiskriminernade då att det bara är män spelar rollen som Romeo i Shakespeares Romeo och Julia?!? 
Jag får väl tillägga att detta handlar om ungdomar. Om små pojkar vill vara Lucia spelar det väl ingen roll men när en artonårig pojke anmäler och känner sig diskriminerad för att killar inte får vara Lucia, har det gått för långt. Etta aldrig sätta Keila på den skolan...

Keila fick en Lucia-krona i julklappskalendern passande nog. 
Härlig tomte som tänker på sånt.

Japp, den passade!

Lussefrukost med Vegas.


Tomtebloss var skoj. Det får vi hau på nyår med!



Vi började med vanliga lussekatter...

Sen gjorde vi "Lilla Gubben"...

och Pippi...
Mycket uppskattat av Keila.

Keila och Titti i bakartagen.

Drottningtorgets lilla Lucia.

Sen gick det utför...
Tittis och min humor i ett nötskal. 
En lussepille och en pepparbajs.


Keila gjorde stjärnor och granar.
Tur att någon är mogen i det här sällskapet i alla fall ;-)

Keila och Vegas fina hjärtan som ska hänga i deras fönster.

Nu ska vi vila en timme på soffan.
Det tar på krafterna att leka och baka.

13 kommentarer:

  1. Haha, så härligt att alltid le när man läser dina inlägg!
    Vi har onekligen samma humor :-)

    SvaraRadera
  2. Ja men herregud jag ville stänga av nyheterna. Det handlar ju för tusan om traditioner och Lucia var tjej, punkt!!

    SvaraRadera
  3. Skit i vad alla säger om vad Keila bör och inte bör ha pa sig, du är hennes mamma och bestämmer det bäst själv..... ska jag va ärlig tror jag inte hon kommer lida av att tycka lite mera om rosa än blatt när hon blir äldre...... vem vet hon kanske klär sig i jeans och T-shirt varje dag :o Könsroller hit och dit, sa länge barn far vara barn spelar det ju ingen roll vad man klär dom i tycker jag.

    Och Lucia orkar jag inte ens ta upp hihi

    Keila är super söt och du verkar vara en toppen mamma! Varma hälsningar fran Malin och prinsessan Haley i Belgien

    SvaraRadera
  4. Sjukt att en kille ens vill vara lucia ...... Herregud!!! Söt lilla keila var som mini lucia💗

    SvaraRadera
  5. Om vi ska fira Lucia verklighetstroget så var hon kvinna ja, hon var även mörkhårig. Sen hur tomtenissar och pepparkaksgubbar kommer in i bilden det vet du fan...

    SvaraRadera
  6. Tycker de mesta går får långt bland alla genusmuppar, och vad det gäller diskriminering..
    Lucia var en tjej o kommer så förbli..

    Hon är otroligt söt eran tös.. =)

    SvaraRadera
  7. Ja. Lucia var/är en tjej från början men vad gör det om en kille vill vara det. Varför ska han inte få det, skulle det göra någon någon skada på riktigt? Kan inte säga att jag förstår killen, men tycker alla har rätt att göra sina val. Och bara för att något alltid varit på ett sätt innebär inte att det inte går att ändra på.

    /Mia

    SvaraRadera
  8. Åh vad mysigt ni har haft! =) Ella sitter här i knät på mig och när vi bläddrar ner till eran "lussebulle-lillagubben" så säger Ella: iiihhhhhhh (precis som hon låter när hon ska härma hästarna) så ni hade verkligen lyckats med erat bullbak! ;) Det uppskattas till och med genom datorn =) Massa kramar till er!!

    SvaraRadera
  9. Åh vad mysigt ni har haft! =) Ella sitter här i knät på mig och när vi bläddrar ner till eran "lussebulle-lillagubben" så säger Ella: iiihhhhhhh (precis som hon låter när hon ska härma hästarna) så ni hade verkligen lyckats med erat bullbak! ;) Det uppskattas till och med genom datorn =) Massa kramar till er!!

    SvaraRadera
  10. Vilken mysig lussefrukost, vad är det för gott bröd?
    Ah, kollade efter en sådan krona till Lo, visst är det oskar & ellen? :-)

    Gillar lussesnoppen ;-)

    SvaraRadera
  11. Vilken fin blogg du har, och börjar du också bli galen på lady D (vad är det för namn btw?). Jag är så trött på hennes genusbabbel, tur att jag hittade hit istället.

    SvaraRadera
  12. Ser jättemysigt ut, älskar hästen och snoppen haha! Fasen så snygg Titti var i rött hår också! Å Keila, finaste lilla lucian i stan, mina tjejer vägrar att ha saker på huvudet tyvärr :)
    Ida

    SvaraRadera