måndag 12 november 2012

Andas

Svar till "Journalist"

Så ett helt nyhetspådrag baseras på EN källa!? En källa som dessutom inte hade helt rätt för sig. Vad är det för fel på att vänta på den riktiga informationen som kom idag måndag? Skriva ar Rickard Gustavssons tal ord för ord och rapportera riktigt och rätt?! Är det inte det journalister ska göra, rapportera nyheter!? INTE rykten? Det fick jag lära mig när jag läste journalistik i alla fall.
Rykten är skvallertidningar bra på att rapportera om. Nyheter ska nyhetstidningar rapportera om. Punkt.

Sen kan man ju spekulera i medias smutskastning, det kallar inte jag att vara objektiv och det var regel nummer ett på journalistutbildningen.
Läsaren ska inte känna vad skribenten tycker, om det inte är en krönika, och jag tvivlar starkt på att de senaste dagarnas tidningar endast innehållit krönikor av diverse "flygexperter".
Där kommer Dagens Industri in på första plats vad gäller smutskastning så till den pass att läsarna reagerat och kommenterat artiklar med att de är trötta på (isär) svenska mediers smutskastning av SAS.

Och det är jag med!

Jag har kvar mitt jobb idag och sitter med ögon som går i kors här i Bergen, vår sista passagerare som lämnade flygplanet kramade om min arm och sa: "Tack gode gud för er, säkerheten och erfarenheten. Jag skulle inte byta ut er mot något lågprisbolag i världen. Jag är så glad att ni fortfarande lever".

Och då kom tårarna. Känslig? Jag? Näääe!

Läs det här blogginlägget på en kollegas blogg och vänd tillbaka när ni läst. Säg mig då att de tidningar jag refererade till igårkväll inte är skvallertidningar. Hur ska jag t.ex nästa gång jag läser en nyhet i en tidning veta att jag inte läser ett obekräftat rykte från en källa som vill känna en lusentapp eller två?

Se, det lös på oss i Milano idag...


13 kommentarer:

  1. "Lusentapp"
    Dina ord Danni, Aj Lööv!!

    SvaraRadera
  2. Ja och det var nära att det blev "Livmodertapp", damn you autocorrect ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min telefon vill ändra Halloween till Hakkorsen...
      "Välkommen på Hakkorsen-fest..." Känns sådär snyggt!

      Radera
  3. hahaha Lusentapp, så jävla bra!!
    ses imorrn MammaKeila <3

    SvaraRadera
  4. jag läser inte dom där skandal skriverierna
    hade en dotter pia som dog 2005 som jobbade på sas
    vet att ni är proffsiga!!!
    lycka till med era jobb
    ingamaj nogersund

    SvaraRadera
  5. Är säkerheten sämre på lågprisflygen? På vilket sätt? Jag tror nämligen inte det.

    SvaraRadera
  6. Fattar inte folk som flyger med Ryan... En VD som kalla sina kudner idioter och som vll skippa bälten och införa ståplats. Han är ju inte klok. Reser allra helst med SAS om det går, om inte annat för att SAS följer ARN. Till skillnad från Ryan, Lufthansa, Finnair... Jag hoppas nu att det här löser sig på ett bra sätt för er som jobbar på SAS och som gör ett jättebra jobb!

    Expressen, Aftonbladet etc etc etc, det är bara skvaller... Varje gång de skriver om något man själv har alla kunskap och fakta om, så indser man ju hur off de är. Man blir mörkrädd!
    :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ARN= Allmänna Reklamations Nämnden. Dit kan man vända sig om man vill allmäla ett företag/person som inte håller vad de lovat / vad man betalat för . Eller att de sköts sig illa osv osv. ARN går igenom anmälan och lägger ett beslut. Dock inte tvingande för den "anklagade" tror jag. Men de flesta följer det beslut som tagits: betala igen en del av summan/annan ersättning på ngt vis osv. En del företag/personer har många anmälningar på sig = man kan se att det är ett oseriöst företag. Du kan även googla på ARN så får du veta mer.

      Radera
  7. Tyvärr är det sådant som säljer men jag är så glad över att du har ditt jobb kvar, Danni. Hoppas att det blir bra i slutändan, så att ni får arbetsro, vill gärna fortsätta flyga med SAS, som känns tryggt och bra för mig och många med mig.
    Go kram
    Essie

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Stämmer det inte att lönerna ska sänkas heller?? Man vet ju inte vad man ska tro!!!
    Hälsningar, Eva

    SvaraRadera
  9. Kanske inte passar just under detta inlägg, men attans Danni vad du skriver bra och roligt! Har lusläst din blogg nu på morgonen. Och arbetet du lagt ner med de fina armbanden är rörande. Vilken klippa du är! Hit återkommer jag gärna om och om igen!

    Kram,
    Angelica

    SvaraRadera
  10. Jag ska till Hamburg i Påsk och kollade biljetter för två vuxna och ett barn, det blir ca 8800 kr!!! Sinnessjukt dyrt. Fattar inte varför de ska sänka lönerna för er istället för att sänka priserna på biljetterna! Fler skulle då välja SAS, nu kommer jag välja Lufthansa eller Ryanair vilket ju är trist, otroligt trist.

    SvaraRadera