torsdag 16 december 2010

Matmonster

Tack vad söta ni är med era kommentarer. Det värmer mammahjärtat igen.
Keila mår som en prinsessa och visar inga men efter fallet. Jag har däremot drömt hela natten att hon ramlade baklänges ner från ön, istället för framlänges, och att hon landade på stengolvet och inte mattan. Men det är väl mitt straff för att jag lät henne sitta i Bumbon på hög höjd. Aldrig mer!

Inatt vaknade lillan först vid sextiden och ville ha mat, jag tassade ut i köket med en glad och snackig Keila på armen och gjorde en flaska välling och sen tassade vi in i sängen igen och Keila åt alla 160 ml och sen sov vi till klockan 9. Perfekt!

Jag har nästan ingen mjölk kvar till amning. Jag ammar en gång på kvällen efter välling tills lillan somnar och sen eventuellt på natten om hon vaknar men hon verkar inte bli nöjd och mätt på det lilla jag har så därför fick det bli välling imorse. Det är verkligen blandade känslor, visst jag har lyckats amma min bebis till hon är åtta månader, det är inte fy skam. Jag är så stolt över mig själv som inte gav upp när det kändes som värst. Att jag kämpade trots att det blödde ur bröstvårtorna, tårarna sprutade på både mig och Keila och att det kändes som att varje sugtag hon tog var som en kniv som skar rakt igenom bröstet.
Jag minns att jag en gång fick väcka Henrik och han fick ge sig av till KK för att hämta en bröstpump eftersom att jag började få feber och mjölkstockning. Och att vi dagen efter på mitt eget initiativ åkte till Amningshjälpen här på Malmö KK för hjälp. Sköterskan frågade mig: "Vill du amma?" och jag svarade  "Jag kommer inte åka härifrån förrän det funkar! Det finns inga andra alternativ."

Och med deras teknik, mamma och Alexandras hjälp så klarade vi det, Keilisen och jag. Och jag ångrar inte en sekund. Det är det mysigaste och finaste jag varit med om. Och jag tror Keila håller med, hon har njutit så att ögonen går i kors och filat med vassa tånaglar och små tjocka tår mot min mage. Gud vad jag kommer sakna detta!

Jag ska definitvit amma mina andra barn också, om jag får fler barn alltså. Det finns inget som kan stoppa mig nu när jag vet vad som väntar efter den där höga och svåra backen.

Idag äter Keila såhär: med cirka-tider

06.00 - Välling/Amning (beroende på hur mätt hon blir)
Vaknar 09.00
10.00 - En och en halv portion gröt och fruktpuré (Jo då så att eeee...)
13.00 - En hel burk mat (Nåde mig om jag inte skrapar ur allt i burken)
15.00 - En burk Nestlé Yoghurt (finns i olika goda smaker)
17.00 - En portion gröt och fruktpuré
19.00 - En liten burk mat, (Semper har halvburkar).
20.30 - En flaska välling (som vara än till Påska känns det som ;-)

Det här passar oss som handen i handsken. Keila verkar nöjd och glad och vågen går åt rätt håll.
Hur matar ni era 8-månaders? Det är ju kul att jämföra.

"Mamma, måste jag ha den barnsliga mössan?"

Made in Japan, söta va?

13 kommentarer:

  1. Säger det igen, er lilla dotter tar pris i söthet! :)

    God Jul på er!

    SvaraRadera
  2. Vem vann tävlingen från Malou ?

    SvaraRadera
  3. Läste inlägget nedan. Fy va hemskt, men vilken tur Ni hade =)
    Jag kan meddela att jag är inte bättre jag. Hade Wilda på armen då jag skulle koka nappar. Den ena nappen fastnade i mitt finger på väg ner i grytan och resulterade i ett plopp. Detta plopp stänkte en droppe kokande vatten på min dotters ögonlock. Snacka om dåligt samvete

    SvaraRadera
  4. Elsa 8 månader äter:
    6.00 Ca 250 ml välling (somnar om till 10.00)
    10.00 1 burk mat
    14.00 1 burk frukt
    18.00 1 burk "hemlagad" mat
    21.00 Gröt
    Sover!
    (Och mellan målen majskrokar, lite småbitar macka osv)

    SvaraRadera
  5. Ush vilket läskigt inlägg här nere! Hoppas ni båda repar er, verkar onekligen många som har upplevt samma sak.

    Hon ser fortfarande ut som en liten docka, trots lite ränder i pannan :)

    SvaraRadera
  6. Skönt att hon mår bra ändå nu! :) Leia skiter i att hon har grejer i händerna när hon ska byta blöja. Hon ska ändå rulla runt och fara omkring. Hal som en ål är hon oxå.
    Vi borde va insnöade men jag trötsade det och for till malmö en sväng. Dock räknar vi med att va insnöade imgn så vi kan ta det lugnt o ha en mysdag :D

    Såhär matar jag henne.
    05-06 Välling (sen är hon uppe en timme med pappa o sen sover hon 1½ timme till)
    08 Gröt
    11/12 mat (lite olika, ½-1 burk) + lite efterrätt
    13/14 välling/macka, frukt mellanmål (försöker få bort den vällingen)
    ca 17 mat, samma mängd som vid lunch
    18.30/19 välling o sen sover hon.

    SvaraRadera
  7. Hej i snöstormen!
    Fy bubblan (snällt uttryckt) vilket väder, tur jag inte skulle ut o flyga idag, hade väl fått ta kvasten, he, he. Vilka underbara kläder o så söt hon är, gullunge. Hoppas vi ses innan jag drar... Hälsa Henrik o pussa Keila från mig.
    Stor go kram
    Essie

    SvaraRadera
  8. Glömde det allra viktigaste, att Keila mår som en prinsessa, så skönt.
    Stor go kram
    Essie

    SvaraRadera
  9. Neo 8 månader

    09. Gröt med lite katrinplommonpuré
    12. En burk mat + lite efterrätt
    15. En mellanmålsförpackning + en frukt
    18. En burk mat + lite efterrätt
    20. Gröt

    + amning ca 2 ggr på natt/tidig morgon.

    Neo äter allt, ett riktigt matvrak. Det enda han vägrar är välling, därav amningen.

    SvaraRadera
  10. Wilmer 7,5 månad

    06/07 Välling
    09.30 Mellanmål bestående av macka, fruktbitar/puré
    11.30/12.00 En burk mat + lite efterrätt
    14.30 Mellanmål: macka, fruktbitar/puré
    16.30 Gröt
    18.30/19 Välling

    Tanken är att han snart ska få två "lagade" mål mat om dagen, men just nu håller vi på att gå över till fullkornsvälling så får ta en sak i taget =)

    SvaraRadera
  11. Så här ser det ut hos oss nu

    mellan 04-05 Välling hel flaska
    08- Nellis vaknar och flyttar över till mamma i sängen och ammas, mest för det är mysigt:) Går upp 08.30
    10.00-Välling hel flaska eller gröt
    13.00-ca 1/2 burk mat plus efterrätt
    16.00-Mellanmål frukt
    18.00-1/2 burk mat, ibland lite mindre
    ca 19.30- Välling i sängen

    Kommer också sakna ammningen, men precis som du har jag nog slut på produktionen nu, för Nelly blir inte mätt på bara mig längre..Sorgligt faktiskt..Kommer sakna det!! Mys!/ Josse

    SvaraRadera
  12. Känner precis som dig gällande amningen och det börjar sina här också.

    Och min sambo som tycker att Isa äter mycket... Hon äter nog ganska normalt då om man jämför med Keila och ovanstående. Isa äter:

    06-07 Ammar och somnar om

    10 En portion gröt + fruktpure

    12 Ev. amning, beror på hur länge damen sover.

    14 En hel burk mat

    17 Fruktpure

    19.30 En hel burk mat till

    Somnar här efter någon gång och äter kl.

    00 200ml välling.


    Hur ger man sina bebisar mackor?

    Kram!

    SvaraRadera
  13. Min kille är 8 månader och äter:
    ca tider

    7 välling
    10 havregrynsgröt med fruktpure
    12 mellis, macka eller äpple bitar
    14 lunch, en stor burkmat
    1630 havregrynsgröt med frukt

    vid 18 när vi äter kvällsmat så brukar han smaska macka eller kex eller majskrokar.

    19 välling sen somnar han.

    Han äter aldrig på natten. Utan håller sig mätt i 12 timmar.
    Har en väldigt aktiv kille som kryper sen en månad tillbaka, så det behövs väl lite extra mat.
    Har även tänkt att byta ut sista grötmålet mot "riktig mat" snart.

    Håller med om att det är roligt att jämföra. Trevlig helg!

    SvaraRadera