söndag 18 juli 2010

Oh Dear God!

Igår var vi på församlingshemmet här i staden för att prata med prästen om dopet.
Jag är inte nöjd med denna präst alls. In fact, jag grät när vi gick därifrån och klagade till Henrik att jag absolut inte vill att hon ska döpa vår dotter.
Han skämtade och sa: Tror du att vi själv får välja namn till vårt barn?

Ungefär så var det. Jag förstår inte varför vi skulle gå på dopsamtal och diskutera dopet när vi inte hade ett skit att säga till om!
Den lite äldre prästen tyckte inte att barn ska springa eller hoppa i gången när hon pratade. Försök säga till 8 små barn att de ska vara tysta och sitta snällt när prästen maler om böner, förbönder, böner och förböner och lite annat man gott kunde klämma in och prata om.

Jag vill absolut att Keila döps i kyrka för det har både jag och Henrik gjort och jag förstår att det blir mycket Jesus och Gud-snack fastän vi inte är troende. Det hör till.
Men jag tänkte att vi kunde ha ett lätt dop, där barn inkluderas (funkade hur bra som helst på Vendelas dop!), snacket dras ner på och istället musiken får mer plats.

Men ICKE, här skärs inte ner på texter även ifall det stod "kan strykas" under en hel del texter, dikter och böner. Dopet lär ju bli 7 timmar långt!
Kan utelämnas? Nej, nej, nej...

Och när hon sa med bestämd röst att INGEN får fotografera under själv dopet sa jag ifrån:

"Men jag vill ha foto på när hon döps. Det ska jag klistra in i hennes "Första åren"-bok!"

Men då ställde prästen gärna upp och iscensatte detta EFTER ceremonin så att vi kunde fota DÅ istället.
När vi gick mot bilen tvingade jag Henrik att ringa sin vän Sonny och be om numret till hans syster som är präst, (av den lite yngre sorten).

Snälla, håll tummarna för att hon kan döpa vår lilla flicka.

Lyckligt ovetandes om hur långdraget hennes dop kommer bli...

7 kommentarer:

  1. Vilken märklig präst....!
    Hoppas ni hittar en annan. Min sambos syskonbarn blev döpt av en präst som är vän till hans föräldrar sen länge, vet att han är präst i Trbg eller har varit. Krister Kyreus eller något liknande heter han.
    Han var väldigt lättsam även om de döptes i trädgården. Kanske värt att kolla upp... :)

    Kram kram!

    SvaraRadera
  2. Men jisses, vilken församling var detta? Maken till oflexibel människa! Hoppas verkligen ni hittar någon annan som kan döpa henne. Dopet ska ju vara ett fint minne för er, inte prästens egen show.

    SvaraRadera
  3. Usch, det låter ju inte kul. Vi döpte Elias i västra skrävlinge kyrka. Vi hade en äldre man till präst med mjäll på axlarna och efter vårt samtal innan dopet tänkte jag också Oh dear God! Men han var jättebra! Lättsam och han skämtade även inne i kyrkan. Det skrattades FLERA gånger. Han lät barnen komma fram så dom kunde se ordentligt och han bar runt på Elias i gången för att visa honom.Han började prata om namnen som var ingraverade på dopklänningen och fråga om dom var här. Så han involverade gästerna också. När han skulle hälla vatten på huvudet på Elias så höll han honom inte på rygg utan på mage, vilket Elias tyckte var intressant såg det ut som. Och man fick fotografera och filma hur mycket man ville.
    - Man fick även lägga det på Youtube om man vill, sa han inne i kyrkan. (så lite modern var han! hihi)
    Han hade också googlat namnet Elias och berättade lite om detta i kyrkan. hahahah
    tyckte att han var jättebra! Så nöj dig inte med en "surgumma" till präst. Hitta någon annan eller någon annan kyrka.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Nej men gud ;) vilken jäkla präst!! vi körde ett väldigt enkelt/kort dop ca 30 minuter, o alla gäster stod upp runt omkring, och ALLA fotade!!! hopppas ni hittar en annan präst, för så där ska det ju inte kännas!!

    va gäller norrland och armband, nemas problemas! de har inga små färdiga men ska beställa ett åt dig! någon speciell färg du vill ha på tråden? ses när vi är hemma ifrån myggen igen!! kram på finisar

    SvaraRadera
  5. Men vad är det där för präst... Vi ska ringa och beställa tid för dop i september, och jag hoppas att prästen är bra. Det låter ju inte som någon drömpräst ni har hittat iaf!

    SvaraRadera
  6. Hej på er söta!! oo hoppas ni får en annan präst, konstigt det där med att man inte får ta kort?

    Vi mår jätte bra, har haft en jätte mysig vecka, ni med? så fina bilder som vanligt!!

    Ja vi ska absolut ses i slutet av veckan, längtar :)

    Kramar på er från oss

    SvaraRadera
  7. Snark, vilken otroligt tråkig präst!!
    Byt den prästen om det går...

    Egentligen fick vi inte fota under dopet i heller men det gjordes ändå med en bra kamera
    utan blixt..
    Sen fotade vi efter också..

    Barnen som var i kyrkan fick komma fram så dem kunde se då han blev döpt.
    Vårt dop tog allt som allt en halvtimme=)
    Annie var med där framme ubder hela dopet liksom=)

    Nä uff, för den där knäppa prästen!

    Kram

    SvaraRadera