måndag 29 augusti 2011

Thanks Bully

Bully skrev: "Hej. Jag hittade hit via en annan blogg. Jag har inte läst längre än "gästinlägget" med Rasmus (?), men kände att jag redan här behöver få ur mig den våldsamma reaktion jag fick.
Jag kan tänka mig att den dag jag får barn att jag kommer att variera färgen på kidsens kläder, men för den sakens skull innebär det inte att min dotter skulle förvägras rosa, och att min son skulle förvägras militärfärger. Jag antar att jag är feminist på ett sätt.
Jag är inte heller helt nöjd med hetsen om flickor och pojkar, men det jag har fått fram av din blogg är helt.. Jag försöker gång på gång att inte nedvärdera responsen du fått - jag försöker att se nyktert och inte dömande på den, men det blev svårare än vad jag trodde.
När jag såg bilden och läste om Pippi (alltså det inlägget jag skriver under) så kände jag bara - amen vafan! min unge ska fan bada i rosa hon också! För ja, det ligger en viss betydelse i färgen på kläderna pga att vi fått det till det. Men med dig som mamma så har du nog ingenting att oroa dig för. 
Jag tror att barn har förmågan att ta efter sina föräldrar och bli självständiga och självsäkra trots att de växt upp med rosa klänningar. Du är ett föredöme tycker jag. Du har den självklara säkerheten och jag tror snarare på monkey see, monkey do-principen snarare än "jag har en rosa klänning - alltså är jag förtryckt och borde stå framför spisen". Hmm, det här skulle låta sjukt eftertänksamt och klokt, men trots att din blogg inte rör mig så blev jag otroligt ledsen och uppgiven för vad folk uppenbarligen skriver till dig. 
Din dotter kommer att bli världens starkaste tjej. Hon kommer att vara självständig, självsäker och tuff - med hjärtat på rätt ställe. Varför - för att du verkar vara sån. Hon kommer att bli allt annat än skör. För är det någon som lär henne om hur man står på sig och att vara den man är och att vara trygg i sig själv så är det för att du har lärt henne det. 
Det här verkar bli världens längsta kommentar (sorry), men jag blev akut tvungen att skriva av mig. Inte låter det klokt heller haha. Men allvarligt talat. Du är den med skinn på näsan, med den givna säkerhet och trygghet man behöver. Tror att du kommer undan med att klä din dotter i rosa. Hon lär ändå bli hulken när hon blir stor (hm, e hulken är väl grön, jättestor och elak - skitsamma, hon blir stålmannen/kvinnan (haha) ). She'll be just fine. Pga dig."

Äääääntligen någon som förstår precis hur jag gör och vad vi strävar efter med vår lilla tjej.
Och det här är en människa som inte känner mig. Fantastiskt! Någon som mig som inte tycker att det sitter i kläderna barnen har på sig utan att det kommer från hjärtat och värderingarna hemifrån, oavsett om din flicka ser ut som en bröllopstårta när hon går till dagis.

11 kommentarer:

  1. Jaa! Precis så tänker jag med!
    Rosa rysch-pyschklänningar,dockor och andra typiska flickleksaker gör inte en flicka svag och osäker.
    Svag och osäker blir en flicka om hon har föräldrar som INTE ser henne,som förminskar henne och INTE ger massor av stöd,uppmuntran och framför allt kärlek i mängder!
    (Detsamma gäller givetvis också pojkar!)

    SvaraRadera
  2. Snacka om att slå huvudet på spiken men den kommentaren. :-)

    Har ju en tjej också, väntar min andra, och det är så mycket genus i den formen (genus i den synpunkten att man ska uppmuntra och inte neka sitt barn att leka med det den är intresserad av är ju bra och den delen gillar jag) att man nästan borde skämmas över att ha en rosa prinsessa till dotter.

    Och bara för att man som barn är en rosa prinsessa så behöver det inte betyda att man är lugn och stillsam. Jag har två små tjejer i min närhet (Tuva och hennes kusin) som är hel vilda i sina prinsessklänningar. Man KAN jaga drakar, springa ifrån monster, simma upp ur vilda hav och mycket mer i full prinsessutstyrsel. Den är vi vuxna som är så enformiga att vi tror att barnen begränsas av de kläder de har på sig.

    SvaraRadera
  3. Jag såg en tjej på ca 3 år med högklackade skor, alltså i hennes storlek, klacken var avsmalnad, kan säga att denna prinsessa begränsades verkligen av det hon hade på sig :-(

    SvaraRadera
  4. Jaaa de där skulle jag också ha skrivit om jag kunde samlat hjärnkapaciteten under debatten om det könlösa! Men jag har en 4 månaders hemma...lämnar inget utrymme att tänka särskilt långt.

    SvaraRadera
  5. Gud så bra skrivet! Håller helt med..

    SvaraRadera
  6. Japp, jag håller med fullständigt!

    SvaraRadera
  7. Klockrent!
    Har själv en dotter som är en riktig "pojkflicka" (får jag skriva så utan att bi påhoppad tro!?;-) Hur som helst, jag skriver under på allt som skrevs ovan. Samtidigt tror jag att det är nyttigt med lite genustänk, framförallt i förskolan och skolan. Min dotters förskola hade inget sånt tänk what-so-ever och när de hade gårdsfest och traditionsenlig fiskedamm hade de köpt "tjejgrejer" och "killgrejer" att fiska upp och gissa vem som blev förtvivlad och besviken när hon fiskade upp en DOCKA!!!! Fy f.n säger jag - en förskola på 20000-talet! Sjukt ju!
    För övrigt - tack för en härlig blogg!
    Kram från Mia

    SvaraRadera
  8. Bra sagt!!! :) Gillar verkligen din blogg!! // Lina

    SvaraRadera
  9. jag håller verkligen med er. jag var den flickigaste flickan nånsin, med rosetter, rosa, vitt och volanger när jag var liten. och mina föräldrar och släktingar sa alltid att jag var sååå sööt. de köpte dockor och jag gjorde allt med dem. jag fick bilar och lego också och lekte med det med men dockor var favoriterna. och sen börja jag leka bilkrockar med bilarna och när jag blev lite äldre så önskade jag mig bara legofigurer och började klä mig "killigt". (när jag började bry mig om jag hade på mig) detta bevisar ju att barn VÄLJER själva också. ju äldre jag blivit desto tjejigare blev jag. och jag känner mig absolut inte förtryckt och jag är inte osäker, nej jag mår jättebra och tar för mig och tycker alla är lika värda och jag älskar brädsporter och adrenalin. samtidigt som jag äger en miljon kjolar och stiletter. jag håller med dig danni, det är värderingar och uppmuntran i barnens val som gör de starka och säkra. den här kommentaren blev ju lite flummig, men jag blir så arg på lade dahmer och alla som tycker som hon. pojkar ÄR pojkar och flickor ÄR flickor och de SKA se olika ut. det är ju för i H TVÅ olika kön! och ja jag kan klä min pojke mer feminint om han vill det och tvärtom, men så länge mina barn inte kommer vilja välja vad de har på sig så kommer jag klä pojken i killkläder och flickan i det mest rosa prinsessiga man kan kan hitta. därmed aldrig sgat att jag tänker hindra henne från att leka med sin bror i gegga och gräs och sand. danni fortsätt du uppfostra keila på ditt sätt. du verkar vara en underbar mamma och keila är jättesöt och kommer bli en snäll och stark person när hon växer upp.
    (jag älskar din blogg och läser den varje dag, den gör mig sugen på barn, ni verkar ha det så fantastiskt sagomysigt!!)

    /Paulina

    SvaraRadera
  10. Hej fina danni och keila

    Jag har läst din blogg sen jag blev gravid min lilla prinsessa är nu snart 5 månader!! Jag vill bara säga att jag fattar inte hur människor orkar bry sig om hur man väljer och klä sina barn och sen läggs aspekter på det?! Har man inget liv el???!!!!

    Min prinsessa badar också i rosa hur mycket som helst, jag är så stolt över min lilla tös och vill visa hela världen att jag fick en flicka rosa filtar i vagnen, rosa kläder, rosa mobil till vagnen, blandat med skira vita saker hur sött är det inte liksom?!

    Stå på dig du är sjukt rolig och verkar vara en super mamma och det är så roligt att läsa om er varje dag!! Keila är bedårande

    Ska också starta en blogg om min lilla prinsessa andrea som kommer innehålla mycket tjejigt och rosa hi hi 
    Stor kram till en fantastiskt fin blogg

    Maria i Gbg.

    SvaraRadera