måndag 29 augusti 2011

Polarn för hela slanten...

Det blev Polarn & Pyret som får stå för hela dagisgarderoben.
Keila fick en rosa skaljacka och en vindtät fleecejacka att ha under när det blir lite kyligare och gråa överdrags/skalbyxor till.
Till vintern blir det en rosa (jodå, rosa var sötast där i butiken idag ;-) varm vinteroverall med full utrustning mot kyla, väte och vind. Tejpade sömmar var det visst också och så är den stärkt vid rumpa och knä. Så om jag vill kan jag släpa henne på rumpan till dagis. Den ska tåla det.
På fötterna blir det fodrade gummistövlar i höst och sedan när graderna sjunker under nollan ALLvädersstövlar.

(Keila fick själv välja skorna, de fanns i de lite tjejigare färgerna rosa och lila och så fanns det svarta och blåa. Hon valde de rosa. Men jag är helt på det klara med att jag säkert påverkat henne med det sedan hon föddes eftersom hon badat i rosa och vitt. Och så står jag liksom där med ett par rosa ballerina och en rosa MiuMiu på armen. Jag tar det på mitt samvete.
Men hon fick ändå välja ;-)

Mer redo än såhär kan man väl knappst bli inför dagis?
Som det ska plaskas, geggas och röjas på dagisgården. (Förlåt, förskolegården).
Så länge hon har roligt och busar riktigt mycket så spelar det ingen roll hur kläderna ser ut efteråt.
Ett motto jag levt efter sen hon föddes.

Arigato Obachan!

15 kommentarer:

  1. Så sorgligt med bara rosa. Stackars barn.

    SvaraRadera
  2. Nä varför det? Någon ska ju bära rosa.
    Dessutom är det ju klockrent när Keila får en lillasyster.
    SEriöst nu, jag klär henne i rosa, i blått, i gult, i vitt you name it. Allt som jag tycker är fint, gulligt och tufft på en liten tjej.
    DEt betyder inte att hon får lov att mobba andra barn när hon växer upp. Gud bevare henne om hon är elak mot ett annat barn för dennes kläder eller leksaker.

    Det är väl ändå det viktigaste?
    Och om jag ska vara riktigt seriös så är Keila mer pojkflicka än flickflicka. Om det nu säger er något. Hon är inte hämmad eller lugn pga rosa sidenband eller tyllbakelser.
    Hon är vår lilla klätterapa och balanserar just nu i en blommig klänning uppe på sitt köksbord.

    Man kan leka och busa obegränsat i rosa kläder också.

    SvaraRadera
  3. Ja, men då är hon redo för att börja på dagis nu lilla snäckan =) Kram

    SvaraRadera
  4. Sorgligt med bara rosa? Varför ? Rosa är bara en färg, precis som blått, grönt och lila... Dessutom den finaste färgen. Berätta varför det är sorgligt? Tror att en liten flicka kan leka lika bra i rosa som i blått. Jag kunde och alla mina vänner för den delen också.

    SvaraRadera
  5. Taskig kommentar av anonym 1. Kläderna är coola och jag är en genusmedveten feminist. /B

    SvaraRadera
  6. OH så fin hon kommer va på dagis!! Såklart rosa? Varför inte rosa lixom? Hon är ju en flicka!!! :)
    Emilia har också fått rosa overall :)

    Kramar på er

    SvaraRadera
  7. Superfina kläder :)

    /Mia

    SvaraRadera
  8. Tuffa ROSA kläder!!! I love it!!

    //Hanna

    SvaraRadera
  9. Hej Danni!
    Tänk att hon skall börja på dagis, helt otroligt, vart har tiden tagit vägen? Snygga, fina kläder till gullungen. Hoppas allt är okey, pussa söta Keila o hälsa Henrik så mycket från oss.
    Essie o co

    SvaraRadera
  10. Hej Danni,

    Måste bara fråga vad ni köpte för storlek på vinteroverallen, på hemsidan verkar strl 98 vara det minsta :-S Min tjej är lika gammal som Keila,
    ///Sanna

    SvaraRadera
  11. Vi köpte strl 86. Det fanns i butik i alla fall. Hoppas du hittar rätt storlek till din tjej.

    SvaraRadera
  12. Amen herregud! Det är ju sjukt att folk bryr sig så mycket om färger... VARFÖÖÖÖÖÖR är rosa sämre än nån annan färg???? Detta patetiska påhopp handlar ju bara om att personen i fråga ska sätta sig själv i ett fack (genusföräder) o har därmed helt tappat bort vad fan det är! Tror dessa människor på ALLVAR att färgen på kläderna uppfostrar/påverkar barn till att bli på ett visst vis?? Snälla nån nu får ni för fan ge er! DET ÄR N FÄRG!!! precis som brunt, orange, blå o grön...... har INGEN som helst påverkan på hur ditt barn blir som person!!! Denna debatt på en fantastik blogg börjar ju rent av bli idioti! Tycker du verkar vara en helt fantastisk erson med en underbar dotter o man! Jätteroligt att läsa om ert liv!

    SvaraRadera
  13. Seriöst!! Alla 'anonyma' kommentarer om stackars barn som bär rosa osv .. LÄGG NER nu för fan! Att ni ens tar er tid att läsa bloggen när de bara retar upp er (uppenbarligen), dessutom har ni tid att kommentera!! Kanske dags att ni börjar blogga istället, jag är säker på att ni kommer få många kommenarter om er vridna bild på verkligheten!!

    SvaraRadera
  14. Precis, palla hata rosa!?!? Lägg ner allt skitsnack om rosa och all värdering (???) bakom den!!! Rosa är en fin, vacker färg utan förbehåll!!!

    Superfina kläder du köpt!! :) Har den jackan till min dotter också!
    Tack för en underbar blogg!
    Kram

    SvaraRadera
  15. Hej gumman..Många som är avunsjuka,,tråkigt när det är så..Klart det ska vara rosa ,,kommer lätta klä min dotter i massa rosa färger med & köpa dockor..det hör till att göra det när man har töser..kram kram

    SvaraRadera