måndag 2 augusti 2010

Houston, we have a problem...

...yes we do!

Lillskruttan vill inte alls göra något annat än att sitta i min famn. Hade hon fått hade hon helst suttit i mitt knä när jag skiter också.
Vad hände? Lilla självständiga Keila som alltid klarat sig ensam i babygymmet eller "snackat" ihjäl en halvtimme i sittern utan problem. Jag är chockad!
Chocken lägger sig dock när jag läser om hur bebisar runt tre månader beter sig. Dem blir väldigt mammiga och eftersom att Keila hittills varit en bebis som går precis efter boken är det kanske inte så konstigt att just detta hände nu.
Det är nog bara så att JAG inte är van vid det än.
Jag har sedan hon föddes kunnat göra lite som jag vill och inte förrän nu har det börjat handla om vad Keila vill...

Försvinner jag utom synhåll för henne börjar hon gnälla och gråta, lägger jag henne i vagnen blir hon ledsen, till och med Bumbon är tråkig idag. What to do?

Jo det fick bli BabyBjörn för hela slanten. Som tur är har jag fått låna en av min syster som hon hade till Vendela. Den gjorde susen! Keila har fått vara nära mig och ändå kunnat titta på saker. Jag gick förbi ett skyltfönster innan när vi var ute med Bibbi och Keila hade ett stort leende på läpparna. Och folk vi mötte log tillbaka mot henne.
Hon älskar att hänga i Björnen och glo på världen framför henne...

Frågan är bara: Hur länge håller min rygg för detta? Och, när slutar hon vara så mammig?

Nu för tiden sover man bäst i mammas famn...

Några mammor till tremånadersbebisar som känner igen sig?

10 kommentarer:

  1. Det kan ju vara så att hon befinner sig mitt i en utvecklingsfa... kan rekomendera boken växa - att utvecklas och upptäcka världen. där finns alla faser som de går igenom. Vår Matea somnar alltid bäst i armarna på oss och hon är bara 4 veckor.. undrar hur det kommer bli när hon kommer i de olika utvecklinsfaserna. /natti

    SvaraRadera
  2. August är inte mammig men han har kommit att bli lite gnällig. Som du skriver så handlar man mycket mer efter deras premisser nu än tidigare. Han tycker inte det är roligt att ligga i vagnen heller. Tror att han hade varit mycket nöjdare om han fick sitta i vagnen, men redan?? BabyBjörn är det bästa som finns. Vi har den alltid med i vagnen. Tror dock att detta är en fas. Har läst lite och de uppfattar saker mycket mer nu. Tydligen är det först nu de kan se hela rum t ex. Tänk vad mycket de ska ta in, egentligen inte så konstigt att de blir lite gnälliga o mammiga emellanåt. August har helt plötsligt börjat sova sämre o oroligare också. Jag tror det är samma sak, bara att det yttrar sig på olika sätt på olika bebisar. Kramar!

    SvaraRadera
  3. Kan också rekommendera Växa - att utvecklas och upptäcka världen. Finns som pocket. Här finns också lite om sprången:

    http://www.familjeliv.se/Foralder/Wiki/a190.html

    SvaraRadera
  4. Japp, känner igen det så väl :) Har 2 barn, 3 år & snart 1 år, helt plötsligt ändras deras rutiner samt humör & man får snällt anpassa sig...;)

    Har läst lite här innan o jag måste säga: Din förl.berättelse är ngt av det bästa jag läst i bloggväg, underbart!!!

    /Malin

    SvaraRadera
  5. känner igen det där.. min dotter är precis lika dan.. 3 månader på onsdag. Bärselen är guld värd.. så söt keila.

    SvaraRadera
  6. Heej
    Provar igen, har skrivit till dig
    Tidigare ( under roling stones inlägget)
    Min fråga, var har din syster köpt
    Den fina roling stones bodyn och mössan
    Som Keila fick?
    Jag väntar en dotter och har nu gått över två dr... Blev kär i den fina dressen!
    Sluta inte blogga föf din blogg är underbar!
    Kram från sthlm

    SvaraRadera
  7. Heej gumman!! Emilia vill också vara med hela tiden! men hon tycker det är okej att ligga själv ett tag! Vi har samma bärsele och den är toppen när dom vill vara med hela tiden! Det är bara att vänja sig tror jag :) Våra små bebisar börjar bli lite stora nu!

    Vi hörs imorg om onsdag! puss & kram på er!

    SvaraRadera
  8. Elias var inte särskillt mammig, men lite gnällig. Ville inte heller ligga i vagnen, precis som Anna skrev. Så vi fick byta till sittdel rätt tidigt (kommer inte ihåg hur gammal han var). Jag har också boken Växa och upptäcka världen, och den är rolig att läsa med jämna mellanrum. Den passar inte riktigt in i tiden med Elias, men jag får ofta en "aha- upplevelse", det var därför han gjorde så för nån vecka sen! :)

    SvaraRadera
  9. Ella hade sin mamma period när hon var runt 5 veckor,. jag hade också varit van att lägga henne över allt och bara ha det bra med henne vis didan om. Jag blev galen. viste inte vad jag skulle göra, men jag tog också till babybjörnen. Funkade utmärkt. men hon satt inåt då. Nu är ella två månader och jag väntar bara på nästa period =) kram

    SvaraRadera
  10. Vet precis hur det är! Var glad när hon är som mest mammig ..att du iaf bara har ett litet att försöka skämma bort:) Inte lätt att tillfredsställa två små liv som jag får göra så gott jag kan när jag är själv hemma!=)

    SvaraRadera