tisdag 16 november 2010

Det här med godis...

..är ju nam nam...

Det vet ju alla! Och godis och hur det går ihop med barn är ju ett samtalsämne som just nu är på tapeten. Själv tycker jag inte det är så farligt! Jag är nog mer som mina föräldrar och farföräldrar: "Klart ungen ska ha godis och mys!"
Givetvis får Keila inte godis nu, dels för att hon inte fattar vad det är och dels för att hennes mage inte tål sådant...än. Hehe!
Många anser att barn inte behöver godis förrän det kommit upp i åren men vi ser redan på Vendela hur mycket "Piiiipps" (chips) betyder på fredagskvällarna när hon ser på Pippi.
Det är liksom hennes helgmys, en liten skål med "piiipps", Pippi, ryggläge i soffan och halvslutna ögon. Hon njuter! Och Alexandra har begränsat det till fredagar vilket gör det hela mer speciellt. Jag är helt med på det. Åter igen: "Klart ungen ska ha mys!"
Jag har hela tiden sagt att jag ska göra som mina föräldrar gjort med oss syskon i det mesta, vi har ju alla fem blivit helt okej vuxna och inte tagit skada av någonting (eller något mys)...

Däremot är min teori att de barn som inte får mys och gottis i lagom dos, dvs på helgen, blir lite mumsmajor i vuxna år för att de då kan och vill äta det hur mycket som helst. Hemma hos mig och Henrik är mys fortfarande något som tillhör helgen. Inga mumsmajor i veckan här inte.
När Keila står med hundögon a la Vendela och ber om "Piiipps" ska hon minsann få det i en liten skål, på helgen. Jag minns att jag och mina syskon var helt till oss i trasorna när det var Melodifestivalen för då bjöds det på riktig mys-buffé. Pappa gjorde banan med brunt farinsocker, det bjöds på lösgodis, chips och dippa och popcorn.
Och tänk att jag ändå har en sund inställning till allt vad socker och fett heter idag... Kan ni tänka er...

Mormor bjöd på godisskålen innan ikväll...
Ok, liiite tidigt kanske men Keila tog en av varje och smakade på innan hon snällt la tillbaka snoriga och sagliga bitar igen.

Den såg god ut!

"Den största vill jag ha mormor!"

"Nä den var inte god, så jag tar en ny!"

Kolla hur hon håller skålen med en järn-tå!

Vi fick bända loss tårna från skålen sen. Och Keila ville bli ammad.
Det här blir givetvis inget hon får smaka varje helg... ellerhur mormor?

Hur tänker ni göra med godis och era små barn?
Någon annan som tänker som jag eller är ska era barn inte få smaka mys förrän de börjar skolan?

11 kommentarer:

  1. Helt rätt gumman!! Klart dom ska få smaka gottit, Emilia har redan fått smaka glass av morfar några gånger och i vår familj finns det alltid gottit, hihi! Julia fick nog smaka godis redan när hon var 10 mån för hon skulle sitta tyst när vi var på tävingar runt om i världen, haha då bjöds det på både chips och godis :)

    Helgerna = MYS delvis gott :)

    SvaraRadera
  2. Jag kunde inte sagt det bättre själv :)! Vår gosse är lite mer än 6 mån och givetvis har vi inte introducerat godis och dyl än, men han ska iaf inte behöva sitt och tugga majskrokar och rån tills han är 15 :)

    Verkligen supermysig blogg!

    SvaraRadera
  3. När jag växte upp var det ganska strikt med godis,chips osv. Det var väldigt exotiskt! När man själv sen kunde få tag på godis i skolan eller när man flyttade hemifrån BOOM! Därav den tilltagna kroppshyddan, jag fick väldigt konstig inställning till godis och chips!! Så det är kanske ngt man ska tänka på när jag nu själv ska ha barn :) ( fortfarande overkligt haha .

    SvaraRadera
  4. finns bara ett svar.

    LAGOM är bäst,

    SvaraRadera
  5. Jag håller med dig!! Lite godis och chips på helgen tycker jag att alla förtjänar! KLart att det ska kännas att det är helg, och lite mys framför tvn är ju sååååå mysigt!
    Elias har dock inte fått smaka på nåt godis än.
    Men det kommer, siktar på 1 år, då kan han få smaka.

    SvaraRadera
  6. Synd bara att det är så svårt att förklara för en 1,5-åring att det inte är fredag varje dag... ;-)

    SvaraRadera
  7. Helt klart kommer mina små få lite helgmys precis som jag alltid fick som liten;D en dag i veckan är helt okej enligt mig & det är en mysig sak för hela familjen!=) Gullig hon är där med tårna;D runt godisskålen!!

    SvaraRadera
  8. Tittis snygga syster17 november 2010 kl. 20:24

    Hej Danni!

    Kunde inte säga det bättre själv!
    Givetvis har man en önskan att hålla det borta så länge som möjligt, men jag tror oxå att om man inte gör det så krångligt sen när de får så blir det inte en sådan stor grej av godis. Mina flickor får fredag och lördag(beror om vi är borta och det serveras godis där) fast de äter sällan mer än några få bitar, det är inte så stor grej för dem. Skönt tycker förstås jag.. Det löser sig sa den döve till den blinde då han sket i vasken!

    SvaraRadera
  9. GOd kväll fina du---Jätte skoj att träffa dig och din söta dotter...HOppas att du får det trevligt till helgen på konserten..kram

    SvaraRadera
  10. Jag e oxå uppväxt med mys=)
    Å klart mina barn ska ha mys dem med men hellst bara på helgen! Ja, vid kalas å tillställningar oxå=)

    Först då Annie var bebis så tänkte vi först att vi inte skulle vara så tidiga med godis å så men alla kompisarna åt å då var det synd om Annie. Hade inte hjärta att vara en tuff mamma å säga nej! Nä minsann, hon stod där å tråna efter godsaker!

    Så, klart dem ska ha godis mys=)

    SvaraRadera
  11. Leia kommer får smaka godis när hon själv upptäcker det. Känns bäst för oss.

    SvaraRadera