tisdag 9 oktober 2012

"Mamma är lik sin mamma"

Jag har bara publicerat kommentarer efter hand de kommit in och inte haft tid att verkligen läsa igenom.
Jag har tagit bort de personliga angreppen mot L.D. Det är irrelevant och inte alls kul att läsa.
Diskussionen får gärna pågå hur mycket som helst. Det bevisar bara att vi tycker olika många av oss.
Men håll det på ett vuxet plan, please.

Jag och Keila har inte gjort mycket skit idag. Jo, vi har gjort cirka 40 armband som jag kommer skicka klockan fem imorgon bitti innan jag tar tåget till Kääästrup. Dödligt tidigt alltså! Så det kommer en rejäl laddning med armband till hela Sverige under torsdagen, ja även till England och Frankrike denna gång. Loligt, tycker Kaj och jag.

Jag mår inte alls bra idag, känner mig så hängig och undrar hur morgondagens flygturer ska gå, men det får gå och så får jag i så fall bli hemskickad eller något eller så mår jag bra som fan imorgon. Lite sömn är kanske det som behövs?

Vi har tittat på film, lagat lax med pestokräm, ris och hollandaisesås, städat och tvättat. Och hela dagen har jag nynnat på den här låten, "Mamma är lik sin mamma".
Och tänkt att det är ju så det var, så är det väl inte längre? Har vi inte kommit jääättelångt sedan den här liten blev till?

Kan ni se det framför er? I mina pyjamasbyxor som Henrik kallar för termobyxorna 
och rufsigt hår mednas jag moppat golvet. Jag kunde inte låta bli att skratta åt mig själv.
Jag undrar om Henrik också nynnar på denna när han städar...



Mamma är lik sin mamma
Ja, kvinnans lott i livet är densamma.
Det sade farmors mormors mor till sin farmors morbrors bror - 
att livet är ett enda damma-damma.

Mamma är lik sin mamma
Har samma gamla sysslor som skall skötas
Vi har samma röda knän,
samma präktiga migrän
och samma gamla skjortor som skall blötas.

Har en karl, lik sin far,
upp i dagen
lika rädd, han ligger i bädd
för ont i magen.

Ingen lön,
alltid grönt,
samma kläder

Regn och sol,
samma kjol
i alla väder

Mamma är lik sin mamma
och drömmarna är fyllda utav trasor
och av hinkar och av block
och av damm och skräp och plock
och sedan vaknar man till alla dessa fasor.

Mamma är lik sin mamma
Vi städar och vi skurar och vi fejar
Dammar av och sköter karl'n.
Hänger tvätt och snyter barn
och, skurar, dammar, städar, diskar, fejar.

[Å så] skall man då va' älskarinna?
Ha krafter kvar när ens karl läst "Jag, en kvinna"
Som en dröm, ljuv och öm - fastän sliten
Det skall man va'
Det skall man ha mitt upp i skiten

Ja, mamma är lik sin mamma
och detta kallas emancipationen.
Samma rätt som mormors mor
att hänga tvätt och putsa skor
och samma rätt se fram emot pensionen.

Mamma är lik sin mamma
Ja, kvinnans lott i livet är densamma
Det sade farmors mormors mor till sin farmors morbrors bror -
att livet, det är ett enda damma-damma.

(Stikkan Andersson svensk version 1968; av Sadie, the Cleaning Lady 1967)



4 kommentarer:

  1. oJ så många diskussioner jag missat-fast det gör mig inget.....
    I mitt liv har jag ännu inget behov av hen-men så är jag bara 62 och har arbetat hela mitt liv med barn och familjer...

    Om jag tittar tillbaka på mitt liv där jag alltid tyvärr varit duktig flicka uti fingerspetsarna så finns det en sak jag kan ångra.....
    Att jag inte höll hårdare på rutiner!! Ok min barn är världens bästa i våra ögon men hade vi varit mer bundna var rutiner hade några saker kanske varit lättare och allra helst hade våra barnbarn fått det bättre.....
    Nu pratar jag förstås mycket med våra vuxna barn om den saken och de förstå----hoppas jag!
    Att vi sen blir väldigt lika någon av våra föräldrar är nog ofta sant----för många blir det mamman för hon är mest tillsammans med barnen ( oftast) Vem har inte i min ålder retat sig på hur lik sin mamma man blivit-allra helst det man inte ville ärva har man tagit över med hull och hår!! Sånt är livet och jag jobbar på att ta bort de värsta "spåren" min mamma gett mig........men jag har också fått många bra intryck som nu man lätt kan se i mig-utav min mamma och lite av pappa, men som sagt han jobbade mest......

    SvaraRadera
  2. Ser fram emot att få mitt armband! :-)

    SvaraRadera
  3. Fick mina två armband idag. Jättefina! Men min lilla skitunge har redan lyckats bli av med sitt, jag som tyckte jag hade stenkoll haha. Det va inte länge vi fick matcha;-) Men mitt pryder armen fint! Tackar!

    SvaraRadera
  4. Hej, har inte läst på ett tag, vem är LD och vad har de människor utan liv nu hakat upp sig på? / Sanna

    SvaraRadera