torsdag 28 juni 2012

Mitt barn ska inte växa upp här

"Du kan gå hem och fika".

Nä det var precis det jag inte kunde göra eftersom den kvinnan, visst absolut hon har en gång varit ett barn men hon har också en gång stått inför ett valt och valt fel vilket resulterade i att jag och Keila satt fast på ett café för att hon var hotfull och allmänt läskig utanför. Min syster fick komma dit och hjälpa oss ut.

Kom inte och säg att jag inte är en människa som bryr mig om, jag hade en kvinna och en hund som jag köpte mat åt, till båda två alltså, nästan varje dag det året jag bodde i London. Det kändes skönt att ge henne mat istället för pengar. Pengarna hade gått till droger annars och faktiskt tyckte jag så jäkla synd om den stackars hunden också.
Men det Keila satt och tittade på härom dagen är inte ok vid så tidig ålder. Klart hon ska vara medveten om det men vi behöver inte sitta och se på en sådan nergången och tragisk människa mitt på dagen som sprider skräck utanför.
Man skulle kunna ha härberget i hamnen, eller bakom centralen där det INTE bor massor av små barn.
Tänk om hon gett sig på mig och Keila? Men det är klart, "vi är nio miljoner människor i det här landet och alla har rätt att vara här". En nit här och där får man tåla om man fikar så nära en nerdrogad människa!

Jag har bara ingen lust att vara i närheten av Carolis baksida mer.
Och det var det jag skrev. Jag kommer inte gå dit med mitt barn.
Är det konstigt eller?

Keila ska i alla fall inte få växa upp här omkring. Jag föreslog faktiskt att vi skulle flytta till Småland, mest för att slippa småkillar med utländsk bakrund på 15 bast som fördriver tiden med att slå ner ensamma män och kvinnor som strosar runt på kvällen i den här staden. Känner mig förtvivlad och ledsen när jag tänker på det bara.
Vi måste fly staden av olika anledningar och det är sorgligt.

Jag tycker bara att det inte ska vara hårt arbetande, icke våldsamma och drogfria människor som ska göra det bara...

Jag vill ha grus under skorna.
Sån är jag...

46 kommentarer:

  1. Förstår precis vad du menar! Maja och Lilly ska inte heller växa upp i Malmö, ett par par år till bara sen flyttar jag...
    Vad hände med all hjälp för de som är villiga att ta emot? Finns det ens ställen för psyksjuka och annat löst folk idag?

    Jag hänger då aldrig vid Caroli men de finns läskiga överallt...
    Kram kram Ida

    SvaraRadera
  2. Det är mycket vad man själv gör det till, själv bott i en förort i Stockholm sedan jag föddes, och bodde där tills jag var 27 år, var aldrig rädd på kvällarna, jag , min sambo och min pappa höll i en fotbollsförening, för pojkar i olika åldrar och nationaliteter, vi höll på i 9 år, och det var så otroligt givande och killarna fick något att göra, så otroligt tacksamma och så mycket tid vi la ner, all fritid, och allt var ideelt, för vi ville bidra och hjälpa till, åkte på cuper , träningsläger, ordnade fester och allt på våran egen tid och utanför våra vanliga jobb. Det var den bästa och givande tiden i mitt liv, så många tvivel att en tjej kunde vara tränare för ett gäng pojkar som kom från olika länder, men så otroligt stolt över dem och idag när de är äldre så kommer de fram och tackar och kramar om en, så otroligt häftigt.
    Vi har inte heller pengar i överflöd, men vi hjälper både djurorganisationer och de som har de svårt, lämnar kläder till kyrkan i närheten som lagar lunch och middag till hemlösa, de som har problem med alkohol och droger, så otroligt tacksamma för de kläder de får , köper situation Stockholm och är medlem i hundar utan hem, vi går på olika hundträffar och lämnar koppel och täcken och vi bidrar här, istället för att skicka pengar till andra länder så bidrar vi med det lilla vi har, att hjälpa människor och djur i vår närhet.
    Och jag har växt upp med en alkoholiserad pappa, och det var tufft att samtidigt bli mobbad under hela sin skolgång, men visst är jag lite bitter över alla högtider som pappa låg på soffan och sov, för han var så full, men jag har inte blivit någon sämre människa för det, min pappa var nykter i 2 års tid, och nu vid 73 års ålder så dricker han öl då och då, det är hans liv och han bestämmer själv, vi har en ganska bra relation, jag kan inte grubbla och tänka på vad som har varit, för då hindrar dig mig från att leva här och nu, det är så otroligt många människor som har det tufft på ett eller annat sätt och vem sa att livet var enkelt, jag är tacksam för varje ny dag, och försöker bidra med något litet så gott jag kan, mycket kommer hemifrån, jag lärde mig tidigt, att respektera äldre, respektera varandra och andra människor, att visa hänsyn och att acceptera att alla är vi olika, det finns rika, fattiga, tjocka och smala, och jag har ingen rätt att döma någon då jag inte vet vad hon eller han har gått igenom, samma sak känner jag om någon säger till mig eller ifrågasätter varför jag gör si och så, men då måste de veta hela historien först.

    SvaraRadera
  3. Helt klart har ingen rätt att hota eller kränka andra oavsett vad man varit med om eller gått igenom.... Däremot verkar du leva i en bubbla där du tror att alla verkar ha ett "Svensson liv" eller möjlighet till "svenssonliv" så är det inte!!! Tror vi behöver bli tuffare och fånga upp avvikande barn/ungdomar i tid....

    SvaraRadera
  4. "...mest för att slippa småkillar med utländsk bakrund på 15 bast som fördriver tiden att slå ner ensamma män och kvinnor som strosar runt på kvällen i den här staden." det uttalandet gör mig ledsen. utländsk bakgrund eller inte, känns oväsentligt, det som sker är bedrövligt. punkt. du verkar vara en fantastiskt starkt tjej men just det uttalandet gjorde mig väldigt ledsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bor du i Malmö? Jag förstår exakt vad Danni menar och var tvungen att fly staden just pga " 15 åringar med utländsk bakgrund"!!!!

      Radera
  5. Jag håller med.
    Efter några år i en av Stockholms (bättre, kan man säga så? Lugnare) förorter, byggde vi vårt eget hus ute i Stockholms Skärgård med då 2 små barn, nu 3 :) Jag vågar faktiskt säga att jag känner mig så trygg jag troligtvis kan, jag kommer aldrig sluta känna gigantisk oro för mina barn, någonsin, eller oss vuxna heller, men här mår vi så bra, av många anledningar. Något jag kände tvivel till till en början. Att inte höra berusade skrikande människor och polissirener var och varannan kväll är väl en ruskigt bra anledning att flytta, om man nu har möjlighet vill säga.//Leddya

    SvaraRadera
  6. Håller helt med! Människor blir alltid så upprörda när någon vågar säga sanningar.
    Detta är helt den anledningen varför vi tittar på hus utanför stan, vilket är tragiskt i sig då Malmö har så mycket att ge egentligen.
    Malmö är en vacker stad som hamnat fel.

    Kram

    SvaraRadera
  7. Rebecca: det Daniel skriver är knappast taget ur luften. Eller hur? Varför har vissa grupper i vårt samhälle blivit "orörbara", folk kippar efter luft så fort man kritiserar överhuvudtaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ligger djupare än så, folk som kommer från krigshärjade länder och icke västländska kulturer har inte fångats upp av det svenska samhället ordentligt. Den gruppen som begår brott är stor, de kanske är uppväxta i en sådan miljö och bryter inte mönster. Folk som känner sig oönskade, rotlösa... Det är fel att hota, begå brott men för att komma åt problemen så måste man gå djupare än att bara ytligt säga att invandrare fördriver tiden med att slå folk och på så sätt dra alla utländska ungdomar över en kam. Dock så tycker jag att en diskussion måste föras, men på en mognare nivå.

      Radera
    2. Håller helt med dig! Vissa grupper kan man tydligen inte kritisera/nämna utan att man är rasist!
      Detta är verklighet i Malmö! Dags att vakna i inse detta problem som finns!!!!
      Sofie

      Radera
  8. Men ååååh Rebecca, dra inte rasistkortet. Det är så jäkla uttjatat och tråkigt!
    Hade du ens reagerat om jag skrivit "småkillar med svensk bakgrund"? De här killarna som springer runt, med skjutvapen och knivar och slår ner folk på stan för nöjes skull HAR utländsk bakgrund! Och det vet jag för att jag blev kallad hora på arabiska. Punkt! Hade det varit ett gäng ungdomar med svensk bakgrund, småländsk ;-) eller tysk hade jag tyckt dem varit lika vidriga.
    Keila har också utländsk bakgrund! Punkt!
    Så är det bara.
    Deras föräldrar borde skämmas!!! Fy! Och visst ska man fånga upp dem tidigt men etta inte fånga upp någon sådan....
    Det är alla föräldrars ansvar den dagen man väljer att sätta ett barn till världen. Det är inte mitt ansvar att dra de snorungarna i öronen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med! Det är snarare rasistiskt att inte göra ngt åt problemet, som malmös politiker!! Har i övrigt oxå flytt malmö! Ångrar det inte en sekund!

      Radera
    2. Det är allas skyldighet att dra dem i öronen. Vi lever inte på några ödeöar utan i ett samhälle där vi alla har en del i och därav också ett ansvar.

      Radera
  9. Absolut, jag förstår precis hur du menade i ditt inlägg.....
    Ni är såååå välkomna hit till småland, för här är det nog betydligt lugnare, även om det så klart finns en del bus här också ; )

    Ha en skön sommar
    Kram

    SvaraRadera
  10. Ja, jag hade även reagerat om du skrivit svensk bakgrund. Jag uttryckte en synpunkt och skrev inget om att någon här skulle vara rasist. /Rebecca

    SvaraRadera
  11. Förstår dig Danni, framförallt när man har barn som ska kunna röra sig nått så när fritt utan att behöva stöta på "gangsters runt varje hörn". En trygg(och kärleksfull) uppväxt är vi skyldiga våra barn!

    Men du, flytta inte till Småland, flytta hit till Blekinge istället ;)...Du vet, Blekinge kallas för "Sveriges trädgård", här har du alltid grus och en och annan kullersten under fötterna! ;)
    Kram

    SvaraRadera
  12. Som medmänniska så har jag stor sympati för utsatta grupper i samhället men som mamma är prio ett att skydda mitt barn. Jag förstår att ni vill fly stan, bor själv i Stockholm och undviker vissa områden som har dåligt rykte. /Bee

    SvaraRadera
  13. Och vi flyttade till Teckomatorp efter att ha tröttnat på fyllon i Malmös mitt. Faktiskt en oväntat trevlig charmig och fin liten by med BILLIGA underbara hus och bara en kvart med tåg till Lund och en halvtimme till Malmö. Bra dagis och skola, Ica och kiosk. Vi trivs så bra! Underskattad by med tyvärr lite dåligt rykte.

    SvaraRadera
  14. Fan allt jag skrev försvann. Men i alla fall vi flyttade till Teckomatorp just för att vi var trötta på fyllon i Malmös mitt. Verkligen en underskattad by med bra dagis och skola. Fin Icabutik och kiosk. En kvart med tåg till Lund och en halvtimme till Malmö. Vi trivs jättebra. BILLIGA och jättefina hus!

    SvaraRadera
  15. Håller helt o hållet med i det du skriver för jag har bott i Malmö under några år men efter vi fick barn så är detta INTE ett alternativ längre! Nu bor vi på behagligt avstånd från stan och kan vara där när vi vill men oxå länma när vi vill. Stan är otrygg för en småbarnsfamilj anser vi!!!
    Som gymnasielärare i Malmö så ser jag samma sak i skolan... Suck!
    Dags att vakna o ta tag i detta!!!
    Sofie

    SvaraRadera
  16. Håller helt med dig Danni, Malmö är ingen bra plats att uppfostra barn på! Hade jag vetat hur bra vi skulle trivas i Falsterbo hade vi flyttat tidigare, en idyll för små barfota barn! Kram sofia

    SvaraRadera
  17. Jag håller med dig Danni! Har varit nån runda i Malmö, men aldrig mer... Staden är katastrof och farlig...
    O håller med rastistkortet är uttjatat, INGEN hade reagerat om du skrivit svenska killar, jo jag kanske, jag hade skrivit "ursäkta men menar du inte med utlänsk bakgrund"... Varför ska man inte få lov att säga sanningen...

    Jag råkade en gång säga att jag tycker vi tar in för många invandrare, varför inte hjälpa dom vi redan tagit in, så vi ger människorna en rättvis chans... Då var jag rasist... Man kan inte säga någonting alls om invandrare, då e man rasist, no mather what... Just därför det blivit som det blivit tror jag...

    Men bara min åsikt!

    /Maria

    SvaraRadera
  18. Jag är inte rasist eller tycker vissa människor är mindre värda än andra ( och det tror jag inte om dig heller) men jag håller med dig. Jag ska kunna sitta på ett café utan att känna obehag. Jag ska kunna gå i affärer utan att känna mig nervös. Jag bor inte i Malmö och jag åker väldigt sällan in där pga att jag inte känner mig säker. Noja från min sida alla gånger men jag hör hur vänner som bor i Malmö börjar tycka det är jobbigt speciellt om man har barn.

    SvaraRadera
  19. Jag flyttade till Småland från Malmö!

    SvaraRadera
  20. Ja, jag förstår dig. Men vad har hänt i Sverige, är frågan. Jag bor i Stockholm i en närförort, här finns inget bus att tala om, hyrorna är dyra så de som bor här jobbar och sköter sig. Du skrev Småland, där har jag släkt och en familjegrav, där är det underbart, men vad säger att det får vara så. Lycka till med vad du än gör.

    SvaraRadera
  21. Mkt nöjd med vår flytt tillbaks till Vellinge komun. Känner mig trygg här och kommer allti göra tror jag. Jag kände mig för övrigt ganska trygg i Malmö också. Kanske naiv och trodde att inget skulle hända mig. Men det har tillåtit mig att behålla fina minnen kring Malmö.

    Känns lite trist att du " ser ner på " knarkare och hemlösa. Med tanke på att du nämner att de Gjort ett val en gång... man vet aldrig vad som hänt på deras livsresa. Alla har inte samma bra förutsättningar ! Och det är "lätt" att hamna utanför samhället.
    Men, så har jag också uttryckt mig en gång i tiden. Men jag har ändrat åsikt..

    SvaraRadera
  22. Föstår dig, Vi måste bli bättre i Sverige på att ta hand om alla våra invånare. Om man ger stöd redan när människan är liten och formbar så slipper man alla typer av marginalisering och stigmatisering. Men politiker här ser bara kortsiktiga lösningar som de tror är ekonomiskt riktiga. De lär sig aldrig den där ekvationen och i slutänden drabbas vi medborgare, dvs de själva också.

    SvaraRadera
  23. Nja... Det gäller att skilja på äpplen och päron. Hålla isär problemen.

    Ja, i Malmö finns det ungdomsgäng med utländsk bakgrund som drar om kring på ett sätt som är fullständigt oacceptabelt. Det handlar om ungdomar som saknar respekt för allt och alla och där föräldrarna borde våga och kunna vara vuxna. Ta sitt ansvar men som avgått.

    Men när det gäller missbruk så jämställs med sjukdom. Om det kan man tycka vad man vill men nu är det så. Denna "nergångna och tragiska människan" är faktiskt en människa som med all säkerhet skulle vilja ha ett annat liv. Vem av oss kan hamna där vilket är viktigt att veta!

    Som Anonym (14:19) säger är Falsterbo en "idyll för små barfota barn". Vad man ska vara medveten om är att om det sups någonstans så är det där. Föräldrarnas konsumtion är mycket hög och ungdomarna dricker bekymmersamt mycket vilket flera undersökningar visat. Men det raglas bakom fina dörrar och inte vid Caroli...

    Ett tips, ring till polisen nästa gång i stället för din syster.

    SvaraRadera
  24. Lite därför vi flyttade till Lund... Mötte sånna varje dag ett tag inkl kanyler på trottoarer och gud-vet-vad.... Så vi flyttade hit. Ändå nära "hem" till Malmö och helt underbart för barnen.

    SvaraRadera
  25. Jag förstår precis vad du menar! Själv bor jag redan i småland och det är tyvärr inte bättre här! Jag är lite äldre än du och har upplevt "en annan tid", det är helt ofattbart vad som har hänt med det svenska samhället de senaste 20 åren...När jag var barn så kunde vi ungar gå själva till "lekis", vi var bara 6 år! Idag vågar jag själv inte släpppa något av mina barn utom synhåll knappt! Det senaste är ett boende för pedofiler och våldtäktsmän några 100 meter från mina barns skola! Tyvärr vet man ju inte vart man ska ta vägen för man kan ju inte flytta dit det inte finns några jobb, försörja sig måste man ju! Annars hade jag bott i en igloo på Nordpoolen nu!

    SvaraRadera
  26. Men _flytta_ då! Du som kan välja. Alla har ju ett val, eller hur? Var det inte så du menade? Alternativt kan du välja att engagera dig politiskt och/eller ideéllt och jobba för ett bättre samhälle.

    Hela inlägget osar efterkonstruktion och jag lämnar här med din blogg.

    /Cecilia

    SvaraRadera
  27. Du är inte ensam om dina åsikter. Men att flytta härbärgena till hamnen vill jag inte, norra såfall ;-)

    SvaraRadera
  28. Vi flyttade från Malmö innan vi fick barn. Då hade vi haft inbrott i lägenheten, inbrott i bilen en stulen cykel och en vandaliserad motorcykel...inte kul livet på landet är toppen..och det sägs att friheten är större här! Hoppas ni hittar vad ni söker!

    SvaraRadera
  29. "Ring polisen nästa gång", du bor nog inte i Malmö och har inte provat ringa polisen. ;-)
    "Jobba för ett bättre samhälle", jag har redan ett jobb som jag trivs med. Jag vill inte jobba med nerknarkade människor som inte vill hitta tillbaka.
    Jag är inte från Falsterbo iheller. Jag är fullt medveten om att alkoholism finns överallt. Skrev jag något annat!?!?
    JAG vill inte bli fucking RÄDD när jag fikar med min unge i kvarteret bakom vårt! Är jag en dålig månniska för det eller!?!?
    Och du som skrev, "Men-flytta-då"!" (whats with the bindestreck btw?) OM jag haft en halv miljon på banken att slänga på en insats i ett hus UTANFÖR Malmö hade jag flyttat igår!

    SvaraRadera
  30. Tack underbara människa för att du vågar stå för vad du tycker!!! Idag vågar man ju inte säga utlänning förrän man blir påhoppad. Tror nog att de största rasisterna är icke-svenskarna själv!!!
    Förresten, ni är hjärtans välkomna till Lomma ;-)

    Johanna

    SvaraRadera
  31. "Ring polisen nästa gång" nej jag bor inte i Malmö. Inte nu längre men har gjort det i många år. Förstår dock inte din smiley? Var det så att du ringde polisen och de struntade i att komma?

    Nej, du skrev inget om alkoholism, det var därför jag hänvisade till anonym och klockslag för att det inte skulle missförstås.

    "Jag vill inte jobba med nerknarkade människor som inte vill hitta tillbaka." Den kommentaren säger väldigt mycket om dig och om din människosyn. Vad vet du om att personer med drogproblem inte vill hitta tillbaka? Så nedsättande och så naivt!

    Tänk om personal inom vård, skola och omsorg skulle tänka så. Vem vill vi jobba med och vem är inte värda vår omsorg... Vilken patientgrupp ska vi prioritera? Ålder, sjukdom eller något annat...

    Alla har vi ett nänniskovärde!

    SvaraRadera
  32. Du har makten att se till att Keila får en bra uppväxt. DU väljer var hon ska få springa, leka äta saft och kakor utan att behöva utsättas för det ni utsattes för. Alla dessa påhopp mot din åsikt, stå på dig! Har du möjligheten att välja en bättre plats för din familj så gör det!

    SvaraRadera
  33. OM du verkligen vill flytta o köpa ett hus utanför Malmö får du låna på banken precis som alla andra. Det är inte många som har en halv miljon på banken!

    SvaraRadera
  34. Nej just precis, det är ju det Danni skriver att hon INTE har 500 tusen på banken! Tror du "anonym" att hon skulle köpa ett hus för den summan??? Nä det är vad som behövs ur egen fika som insats för att låna resten på banken! Jag håller med dig Danni, vi har byggt hus i Skegrie, jättemysigt. Här tror jag ni hade trivts bra med närheten till både Malmö, Trelleborg och näset! Trevlig helg på er! /Sara

    SvaraRadera
  35. Alla människor har inte samma förutsättningar hur än gärna vi vill tro det. Vi föds med olika temprament och sårbarheter för tex sjukdomar både psykiskt och fysiskt och vi fostras av olika människor med olika status som vi inte själv kan välja som litet barn. Jag tycker det osar tråkig människosyn när man drar alla tex missbrukare över en kam eller alla 15 åringar med utländsk bakgrund som ränner runt och ställer till det för sig själva och andra. Vi vuxna kanske ska fråga oss varför istället? Är det ngn som undrar hur de här ungarna har det egentligen? Är det ngn av oss infödda svenskar med en given plats i samhället som kan förstå? Jag är inte säker på att jag kan sätta mig in i hur det är att leva som utlandsfödd svensk med en familj som kanske lever kvar i sitt hemlands regler och normer.

    SvaraRadera
  36. MIN KOMMENTAR "FÖRSVANN" Why????

    Tycker lite trist om det finns eventuella tjejer med utländsk bakgrund som läser din blogg..... inte konstigt att det blir motsättningar......
    Trevlig å lugn helg till dig!

    SvaraRadera
  37. OH my gud!!! Jag håller helt med dig Danni, flytta hem :) Alla vet att droger finns överallt , men INGA barn ska behöva sitta på ett fik en helt vanlig jävla dag i sin hemstad och va rädda. Sen kan alla ni moraliska kärringar förändra världen, i ett nafs.

    SvaraRadera
  38. Jag håller med allt du skriver vill inte att min son ska växa upp i Malmö! Det händer för mycket.. så vi ska oxå ta vårt pick o pack o dra från de gettot

    SvaraRadera
  39. Jag har full förståelse för hur du känner. Vi funderar också på att flytta härifrån. Speciellt nu med den nya skolreformen och stadsdelssammanslagningarna och allt det kan komma att innebära.
    Mina barn ska inte offras för att politikerna i denna staden inte har förmågan att fatta kloka beslut.

    SvaraRadera
  40. Hjälp! Det finns inget ämne som är så krystat som det här med utlänningar.
    Jag bor i Karlstad och vissa områden i denna lilla stad sätter jag inte min fot på. Min dotter ska aldrig i livet behöva utsättas för någon som helst fara och tyvärr är de här områdena där man inackorderat utlänningar livsfarliga.
    De samlas på områden där kommunen har låga hyror och avgifter och sedan vågar inte vanligt folk flytta eller vistas där. Tragiskt. Men det är ju inte vårat fel. Inte deras heller. Men som de lever i sin avskildhet behöver de aldrig lära sig hur man lever och beter sig heller. De behöver inte ens lära sig svenska.
    När jag besöker större städer känner jag så starkt att här skulle jag aldrig kunna bo. Våra svenska städer liknar alltmer utlandets gator med både hemlösa människor, knarkare tiggare och herrelösa djur. När blev det såhär?
    Jag förstår precis hur du känner danni och det finns inget viktigare i livet än att skydda och ge Lilly den bästa och tryggaste uppväxt som möjligen går. Med de förutsättningar vi har förstås.
    Det har ingenting med rasism att göra, det är ju så samhället ser ut!
    Många kramar till dig!

    SvaraRadera