lördag 22 januari 2011

Mitt barn - En lista

När fick du/ni reda på att du va gravid? - 22  aug 2009.

Vad blev reaktionen? - På första försöket!? Blev allt lite nervös!

Var barnet planerat? - Ja. (Men vi trodde det skulle ta lite längre tid...)

Hur var dina "40" veckor? - Mysiga och oförskämt lätta. Älskade min runda mage.
Fick du bristningar? - Nej inte en enda!
Hur många veckor och dagar gick du? - 40+1

Hur mycket gick du upp i vikt? - 13 kilo.

Vilken tid startade dina värkar? - Kl 21 på kvällen började jag känna regelbundna sammandragningar och klockan 23 körde jag (!) och hämtade Henrik på jobbet. Vid 00.00 började vi klocka och 01-tiden körde vi till KK.

Gick ditt vatten? - Nej, hinnorna togs på förlossningen.

Vem hade du med dig på förlossningen? - Henrik

Hur var din förlossning? - Hade man sluppit värkarna hade jag klarat det galant. Men tyvärr funkar det inte så... Jag är ändå nöjd med min förlossning.

Hur lång tid tog din förlossning? - Ganska så exakt 8 timmar.

Hur mycket gick du ner i vikt efter förlossningen? - Minns inte. Hade inte tid att stå på vågen ens. Men jag gick ner det mesta några dagar efter förlossningen och sen hade jag tre-fyra kilo kvar tills....nu.

Ditt barn

När var barnet planerat att komma? 28 april 2010

Vad trodde du det var för kön? - En flicka, jag kände det långt innan BM sa på KUB i vecka 14.
Blev det en tjej eller kille? - Världens finaste tjej!

När kom han/hon? - 30 april 2010 (på Kungens födelsedag).

Hur mycket vägde han/hon? - 3425 gram.

hur lång va han/hon?? - 48 cm.

Vad fick barnet för namn? - Lin Keila Valentina

Vad har ditt barn för storlek på kläder nu? - För tillfället 68 och 74.

Sovtider? - Hon brukar vakna runt 9.00 och sover oftast tre lurar under dagen på kanske 2-3 timmar
sammanlagt. Sover för natten runt halv nio på kvällen.

Hur mycket väger ditt barn nu? - För en vecka sedan vägde hon 9040 gram.

Det senaste utveckligen ditt barn gjort? - Hon ställer sig upp mot saker nu och går mellan olika möbler. Håll i hatten! Denna dam går nog snart.

Kläder och saker:

Vart köper du dina barnkläder? - Från nätet oftast och när vi är på semester passar jag på att köpa söta rosa fluffiga saker som inte finns i vårt tråkiga Polarn och Pyre-land.

En baby/barnbutik du gillar? - Malou Barrés nätbutik.

Nått märke du föredrar? - Malou Barré och Ralph Lauren gör klassiska och söta barnkläder som faller mig i smaken.
Vad är favoritplagget ditt barn har? - Just nu är det baskern med kanintofs från italienska Barnum.

Vad är det dyraste ditt barn har? - Uuuuhhuuu... Hehe.

Senaste du inhandlade? - Två på kalasbyxor på Next med fantastiskt söt spets.

Bästa leksaken ditt barn har? - Den japanska sångboken som Keila fått av sin farmor och farfar.

Någon sak du VERKLIGEN ska spara? - Jag kan inte kasta något... Tänk om det kommer en lillasyster sen... ;-)


Om du fick välja:

Nytt eller begagnat - NYTT!

Ligg eller sittdel - Liggdelen är mysigare men sittdelen är roligare.

Napp eller snutte - Nappen är viktigast men snuse mot näsan när man sover är minst lika viktigt för en god natts sömn.

Du som förälder:

Trivs du med föräldrarollen? - Ja, jag älskar att vara mamma.
Är du stolt över ditt barn? - Jag kan inte beskriva med ord hur stolt jag är!

Hur ser dina matvanor ut? - Jag glömmer att äta...

Stressar du mycket? - Njaäääeeeeaaaa

Hur ser dina sovtider ut? - Jag lägger mig vid tolv-ett och vaknar med Keila vid nio-tiden.

Vad gör du helst en fredag? - Äter god fredagsmiddag med min lilla familj.

På vilket sett har du förändras? - Jag har blivit tuffare och hårdare. Och blödigare på samma gång...

Vad är det första du tänker på när du vaknar? - Hur kan hon vara så glad när hon vaknar? Och ibland: Varför vaknar inte Henrik?

Umgås du mycket med andra föräldrar? - Nästan varje dag. Jag har träffat så många nya vänner sen jag blev mamma och det är så himla mysigt.

Vad är bäst med att fått barn? - All den kärlek man känner i kroppen som man inte trodde gick att känna.

Och slutligen.. hinner du med "egen tid"? - Jodå, jag går ut ibland och lämnar Keila i andra händer. Det är härligt ;-)

3 kommentarer:

  1. Åhhh fick ni reda på könet redan i v 14?! Vi ska göra KUB på måndag och går då in i v 14 (13+2) Min sambo vill ta reda på kön men jag är kluven!

    SvaraRadera
  2. KÖRDE du med värkar?! Herregud :P Minns när vi skulle till KK, fy fan i helvete... Hade inte kunnat köra då ;)
    Jag snor snällt lista :) Kram

    SvaraRadera