onsdag 12 juni 2013

Glukosbelastningen

Jag hade inte direkt sett fram emot glukosbelastningen eftersom att jag inte tyckte det var speciellt trevligt förra gången. Själva drickat är väl inte så farlig men sticket i fingret efteråt gör mig alldeles svettig och nervös. Jag hatar det där sticket och tar hellre ett blodprov från armen.
Vilket barrnmorskan iofs också gjorde idag. Hela tre rör tömde hon eftersom att jag är A rhd-negativ.

Jag hade bra värde efter det dryga sticket i alla fall så det är jag glad för.
5,3 låg det på, jämfört med 6,4 med Keila. Så ännu mindre till och med. Det tackar vi för.
Mitt järnvärde är på stadiga 120 fastän det var två veckor sedan mina vitaminer tog slut. Men jag äter ju babyspenat som godis på kvällarna så det kan ju bero på det...

Magen mätte 28 cm, exakt samma som med Keila i samma vecka. (Det kan man läsa om här). Till och med vikten är densamma.
Så jag klagar inte.
Lillasyster ligger väldigt långt ner med huvudet och det visste jag ju redan.
Ibland känns det som att hon är på väg ut...

I lördags var vi på fest och jag hade på mig en svart mammaklänning och min puderrosa plajettkavaj.
Jag kände mig så fin och var helnöjd när jag däckade strax efter midnatt här hemma.
Jag minns inte sist jag var först hem från en fest...
För jag kan festa jag!


6 kommentarer:

  1. Vet du varför man måste göra en sådan behandling här i Skåne? När jag var gravid bodde jag i Sthlm och gick på Mama Mia mvc och hon förklarade för mig att Skåne är dom enda som har glukosbelastning trots att det är bevisat att man inte alls behöver det. Skulle vara skoj o veta varför Skåne håller fast vid den metoden?

    SvaraRadera
  2. Så skönt att allt var okey, Danni. Ja, stick i fingret är inte oligt, föredrar armen, om man säger så. Förstår att du kände dig helnöjd, det är sniiiigt. Själv har jag köpt mig en klänning, första på 30 år men den var så jäkla fin, så nu skall di knubbige bollträna ut och luftas, he, he.
    Ha det så gott så länge, pussa söta Keila och hälsa Henrik.
    Go kram
    Essie

    SvaraRadera
  3. Om man har socker i urinen el riskfaktorer som tidigare stort barn > 4500g/ diab i fam/högt BMI/tidigare graviditetsdiabetes ska man glukosbelastas en/två gg under sin graviditet. Orsak ökad risk att utveckla graviditetsdiabetes, men glukos i urinen är en normalt fynd under en graviditet, men eftersom du inte kan mäta konc av sockret bör man utesluta diabetes (där man också har glukosuri). 50% av kvinnor som utveckar grav diabetes vill kunna utveckla type 2 diabetes senare i livet, pga grav och födsel komplikationer som följd av det höga blodsockret som dysmaturt/stort barn fastsittande skuldra/graviditetsförgiftning är en sockerbelastning ett enkelt sätt att uppspåra pot problem i förebygg syfte. Det är orsaken till vår och evt region skånes strategi :-) vh Sofia

    SvaraRadera
  4. För att förhindra komplikationer som dysmaturt/stort barn med fastsittande skuldra vid födsel och grav komplikationer som graviditetsdiabetes och grav förgiftning, är det tydligen liksom region hovedstaden region Skånes riktlinjer att uppspåra pot grav komplikationer hos gravida med riskfaktorer som socker i urinen, högt BMI, diab /diab i familjen/ tidig fött stort barn >4500 g/ tidl grav diab dessa ska erbjudas möjlighet för glukosbelastning för att urskilja kvinnorna med grav diab från dem med enbart lite extra socker i urinen. Ett ganska så lätt och ofarligt test, där man hävdar att ca 50% av kvinnorna med grav diabetes senare efter sina graviditeter har risk att utveckla typ 2 DM och därför ska efterkontrolleras. Ett bra förnuftigt, förebyggande erbjudande, som sagt är ett erbjudande och rekommendation med inget tvång. Hoppas det gav någorlunda svar på frågan ;-) de flesta har lite socker i urinen under sin graviditet, utan att uppfylla kravet för grav diabetes men för att urskilja bland de gravida med glukosuri rekomm man denna test. Vh Fia

    SvaraRadera
  5. Tack för bra svar! Enligt min barnmorska så kan man inte upptäcka något på glukosbelastningen som man inte kan upptäcka på vanlig rutinkoll ( dvs kissa på sticka ) Lustigt att det är så olika fr region t region!

    SvaraRadera