torsdag 7 mars 2013

"Vi haur ju linneglau for fan!"

Jag får inte nog av Brämhults Lemonad. Jag blir tokig om jag tänker på att det inte finns en sådan i kylen som jag kan gå och smutta av. Citroner har varit en stor craving denna graviditet. Jag får inte nog av det. Jag till och med drömmer om citroner.

Eftersom att den här läckerheten är en lite dyr craving, (38 kronor på Espresso House) tänkte jag att ni skulle ge mig era bästa tips på hemmalagad lemonad. Den ska smaka så jävla gott! Och vara lagom sur!
Hit me! Någon som sitter på ett gammalt farmors-recept som är guld värt kanske?

Lilla damen när hon äter frukost.

Vi har tagit det väldigt lugnt idag efter en turbulent natt.
Jag har knappt kunnat hålla ögonen öppna och ska alldeles strax gå och lägga mig.
Det ska bli så skönt.

8 kommentarer:

  1. Din blogg är bara så jäkla underbar Danni! Satt och läste innan och så gick sambon förbi (han är ifrån Jönköping) och läste rubriken och frågade hur f*n man uttalade det. Haha, jag som inte ens reflekterade över att du "skrivit på skånska". Underbart!
    O Keila är ju så cool så hälften hade räckt, sötaste damen i stan!!
    Ni bor förresten (vad jag kan se utifrån dina bilder) väldigt väldigt nära där vi bodde när Henrik föddes. Avundsjuk blir jag, saknar stan! (Fast o andra sidan skönt med hus och trädgård).

    Kram på er!

    SvaraRadera
  2. Den hinkade jag oxå börjat väntade dotter nr2 :))) var flr lat för att göra egen men sett väl bara att pressa berså många citroner man tycker blir lagom och i med lite socker eller?!? Ööö hehe /N

    SvaraRadera
  3. Jag gör citronsaft av citroner i en råsaftcentrifug (den får ut typ all juice, grym maskin) och sedan späder man med vatten och socker efter tycke och smak. Vatten brukar krävas liten mängd (kanske 1/2-1 dl till 5 dl ciitronjuice) och lite mer socker (dålig koll där, går på känn och smakar av, då får man ju precis så surt som man önskar).

    SvaraRadera
  4. Här ska du få ett recept på citronsaft som jag fick av en gammal tant för många år sedan.
    Koka upp 11/2 lier vatten. Rör i 11/2 kg socker. Låt svalna lite. Skiva 3 citroner och lägg i en bunke. Häll över 1 påse citronsyra och sockerlagen. Låt stå och dra 1 dygn. Sila. Späd med vatten precis som med vanlig saft. Hoppas det smakar!

    SvaraRadera
  5. Green matmarknad i västra hamnen säljer dem stora brämhultsflaskerna för 25:-/st
    Löp och köp!!!

    SvaraRadera
  6. Har tyvärr inga tips. Grattis till graviditeten!

    SvaraRadera
  7. Brämhults Lemonad brukar komma ut i butikerna närmare vår/sommar - hjälper ju inte nu dock. Hoppas du hittar ett bra alternativ!

    SvaraRadera