onsdag 30 december 2009

v 24

30 dec - 5 jan 2010

Kroppen: Om du hittills inte funderat så mycket över det här med att vänta barn, blir det mer uppenbart nu när magen blir större.
Det är vanligt med ryggproblem, till exempel att du känner dig trött eller har ont i svanken. Foglossning är en annan vanlig åkomma under graviditeten. Det beror på att brosket i fogarna som håller ihop bäckenbenen luckras upp något av graviditetshormonerna för att ge plats åt barnet när det sedan ska födas.
Man blir överrörlig i bäckenlederna och kan få smärta och inflammation när bäckenbenen gnider mot varandra. Skulle det drabba dig får du försöka ta det lugnare och anpassa dig till vad kroppen klarar av.
Efter förlossningen är det extra viktigt att inte belasta bäckenet för mycket genom att till exempel bära tungt, på så sätt kan fogarna läka.
Man kan känna av hur livmodern drar ihop sig och blir stel ibland, så kallade förvärkar, livmodern tränar på detta sätt upp sig inför förlossningen. Ibland kan vibrationer eller gropigt underlag från när man åker bil framkalla förvärkar, men det är helt naturligt. (Det har jag verkligen känt av den senaste veckan. Det gör nästan lite ont. Ska det göra ont att föda barn?).

Barnet: Vikten har ökat markant på senare tid och barnet väger nu runt 600 gram och är cirka 30 (!) centimeter långt. Barnet ska de resterande veckorna femdubbla sin vikt. Nu utvecklas svettkörtlar, men huden är fortfarande så pass tunn med bara lite fett så det ljumna vattnet är perfekt. Naglar på både fingrar och tår börjar växa ut.

Idag såg vi Sjukhuset på tv 8 om en bebis som föddes i vecka 23. Han var så otroligt liten men ändå såg han så färdig ut. Tänk att Frallan ser ut så nu. Jag kan inte förstå det. Är hon verkligen så stor?



För er som vill, kan man gå in på tv 8-Play och se avsnitt 39, säsong 4 på Sjukhuset.

Jag hoppas vår bebis stannar i magen tills hon är färdig.

4 kommentarer:

  1. Du kommer klara av att föda barn helt UTMÄRKT!!!
    Försök redan nu tänka positivt om det, hur du vill ha det osv.. Sen att inte allt blir som planerat e ju en anna femma..
    Jag skulle inte ligga ner så mycket men vad gjorde jag?! JO jag låg på ryggen i 12 timmar typ, dem fick inte ens mig att lägga mig på sidan haha:)
    Jätte viktigt att försöka var lugn, avslappnad å andas rätt. Lustgas hjälpte mig super bra!!
    Inga problem för dig inte!!

    E du mycket nervös eller det känns lugnt?

    Kram

    SvaraRadera
  2. Vera, jag är inte nervös alls. Jag ser fram emot det. Jag var mer ironisk när jag skrev, "Ska det göra ont att föda barn?"

    Jag är positivt inställd till det och ska gå på profylaxkurs med min sambo hos Kerstin Faxe.

    Jag längtar ihjäl mig efter den lilla nu. Fyra månader kvar...
    Snart kommer ju din lille Kalle/Charlie. Ha rni bestämt er för namn? Kram

    SvaraRadera
  3. Det e bra att du ej e nervös, det var inte jag i heller. Allt går såå mycket lättare då!! :)
    Förstår att du längtar ihjäl dig nu hehe:) Hehe, me to!!!
    Nej, döö svårt för att bestämma oss, blir väll inte förrän han kommer till oss hehe:0)
    Har ni tänkt på namn??

    Gott nytt år, Kramen

    SvaraRadera
  4. Å herregud! Jag va tvungen att kolla på avsnittet och det känns ju helt overkligt ju. Tänk att vi har så stora bebisar i oss just nu. Helt fantastiskt!!!

    SvaraRadera