söndag 14 april 2013

Tårarna är här

Jag blundar och vänder ansiktet mot den lilla solstråle som hittat in i mina föräldrars uterum. Det luktar trä runt omkring mig. Jag sitter ensam i en soffa. Det är tyst, så tyst. Solens strålar gör att jag kisar när jag hör någon vid porten vid sidan om uterummet. Någon är på väg in. 

Fler människor ansluter inifrån huset, det är pappa och Alexandra. Det är fortfarande tyst, så tyst. 
Dörren gnisslar upp och någon börjar gå i riktning mot oss. Vi kan fortfarande inte se vem det är.
Jag håller handen som skydd mot solen ovanför mina ögon, jag vill se bättre. Det tar så lång tid.
Det hörs slammer från köket där inne. Någon gör sallad till kvällens grill.
En vit fjäril lyfter från gräsmattan och så kommer hon....
Bakom uterummets fönster från höger till vänster, i vår riktning. 

Hon har en hästsvans som svänger för varje steg hon tar, hennes tjocka ljusbruna hår, små pärlor i öronen, ögonen glittrar, hon bär en vit tunika och jeans, ballerinaskor och så är hon gravid. Hon håller en hand på magen, som för att skydda den lille i magen. 

Och hon ler. Hela ansiktet ler. Hon ser så lycklig ut, precis som jag minns henne, vår Sophie. 
Jag försöker resa mig upp men mina ben bär mig inte, jag faller tillbaka i stolen och tårarna börjar rinna.
Det har bara varit en mardröm. Hon finns ju. Hon lever! Hon är ju här i trädgården och vi ska grilla. Jag är så lycklig. Det är så mycket jag vill berätta för henne men jag kan inte prata. Hon ser rakt på mig, tittar in i mina tårar.
Rasmus är lugn och han har ett leende på läpparna när han lägger en arm runt hennes axlar. 

Jag vaknar av att jag gråter. Varför fick det inte vara på riktigt?
Varför hände detta oss, Rasmus och Julian?

Jag saknar dig.

 ♡



11 kommentarer:

  1. Jag har följt er sedan Charlotte dog 3/2 2012. Sophie och min dotter Charlotte två unga söta kvinnor i samma del av Sverige. Två som var i början av livet och båda var så fulla av livsglädje och ville så gärna leva. De var båda så omyckta och hade båda en varm kärleksfull familj som gjorde allt för dem.
    Likväl fick de båda lämna. Det är som att packa väskan för att åka till ett annat land och aldrig få komma åter. De blev ju båda sämre och sämre. Charlotte fick syrgas och var på Lunds hospice sedan 30/12 2011. Sophies gener finns i den fina pojken, men Charlottes caner gjorde att hon fick inte få barn. Vilket öde för en 24 årig flicka.
    Vi kämpar på, men hjärtat är som sten. Inget blir detsamma i familjen. Allt ett före och ett efter. Allt vi gör i familjen - alltid går tankarna till att Charlotte saknas och får inte vara med om detta.
    Kramar från en annan drabbad familjen Gunvor Håkansson, Hörby
    .....www.charlottetjejen.blogg.se.
    och så din flicka bara så söt o go att jag bara måste kolla er ofta...Kram.

    SvaraRadera
  2. <3 älskar dig. / Oulla

    SvaraRadera
  3. Detta året har jag förlorat två mycket nära och kära, inom loppet av mindre än två månader.

    Ständigt har jag dessa drömmar som du beskriver. Helt vardagliga, jag är och handlar, tränar, på stan eller vad som helst och så dyker nån av mina två förlorade upp bakom en hylla eller liknande. I drömmen blir jag då så lycklig att allt bara varit en mardröm!! Men så vaknar man...

    SvaraRadera
  4. :( Fy, nu sitter jag här och gråter. Hemska värld!

    SvaraRadera
  5. Åh nu börjar jag gråta..
    Så fint! Så hemskt! Så..så.. jävlainihelvetespissskitfyfannäe.....!!!
    När min mormor och farmor gick bort drömde jag ofta också att de fortfarande levde.. att de bara för en stund varit borta pga av olika själ.. För man hoppas ju så innerligt att det skulle vara så.. att de helt plötsligt bara ska stå där..men tårar i ögonen och berätta att de bara var tvungna att "hitta sig själva" för att sedan komma tillbaka <3 <3 <3

    SvaraRadera
  6. En go kram <3
    Essie

    SvaraRadera
  7. <3 Saknaden är obeskrivlig....

    SvaraRadera
  8. Tårarna rinner nerför mina kinder.. Livet är verkligen orättvist!!

    SvaraRadera