tisdag 2 april 2013

Shadd app chicken, påsken e över...

...som vi säger här i Skåne.

Vi har haft en så jäkla grym påsk. För det första har jag varit ledig vilket är ovanligt när man jobbar i flygbranschen. Högtider är då alla ska resa kors och tvärs och då det klart är svårt att vara ledig. Men det fixade bebben i magen i år.

Vi började skärtorsdagen med middag här hemma, fantastisk påsklunch i fredags med Henriks familj hos familjen Prior i Tygelsjö och därefter åkte vi till mina föräldrar där vi spenderade påskafton och påskdagen...och annandagen. Herregud, när vi väl åkt dit vill Henrik aldrig åka hem. I två dagar tjatade jag om min egen säng men Henrik han mös ner sig i soffan med rödvin och snack långt in på småtimmarna med alla mina syskon. Han älskar min stora familj, vilket jag såklart är glad för.

Mellan alla tillställningar har vi hunnit med lite utflykter så det är inte så konstigt att jag är trött som ett ålderdomshem nu. Strax ska jag checka ut från vardagsrummet, jag ska bara ligga och känna buffarna från lillasyster. Det gäller att passa på för här går det i ett...

Min storasyster på Ullahill fyndade en Odd Molly-kofta.
Och jag köpte blommor till påskens värdinnor.

Det blåste hårt på den skånska slätten. 
Här på Slättarps gård där vi åt lunch på långfredagen.

Skärtorsdagsmiddag, helstekt oxfilé med god sallad, rosmarinpotatis och pepparsås.

Rosorna blommar fortfarande så fint.

Utflykt till Två Systrar i gamla mejeriet i Västra Värlinge, här finns massor av antikt och nytt i porslinsväg. 
Jag som är kär i Musselmalet dreglar allt som oftast över något här.

Keila hos Priors där hon lekte i timmar med Emi, Miki och Naomi.

Myshörnan hos mina föräldrar.
Även kallad "Dronningens soffa".

Min mormor Ulla fick fina påskblommor så att 
"kärringarna i byn inte ska höja på ögonbrynenoch få fler rynkor i pannan".
Vi la även rosor på moster Janes sten eftersom att det var två år sedan hon dog.

I lördags smällde ihop lite god pasta hos familjen Lundqvist.

Lite kramar och pussar mellan lekarna.

Keila fick en springcykel i påskpresent.

Igår tassade vi över allén i pyjamas på en sängfösare hos min syster och hennes Johan. 
(De bor mitt över mina föräldrar).

Grill i vårsolen hos familjen Filippini på annandagen.

De första fräknarna har därmed gett sig till känna. 
Som jag saknat!

Och så har vi ju målat ägg...
Mycket fina ägg. Keila skrev hennes och lillasysters bokstav på ett.
Himla kärt.

Hoppas ni haft en fin påsk.

4 kommentarer:

  1. Tack för tipsen! Måste nu kolla in Ullahill o två systrar!
    Kram Sofie

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga dagar ni haft!! :) Skönt att vara ledig!!

    SvaraRadera
  3. Underbara du, jag bara njuter när jag läser din fina blogg om dig och din fantastiska familj. Tänl vad ni gått igenom och ändå verkar ni vara starka och sammansvetsade, fint och unikt. All kärlek till dig och dina fina <3

    Kram
    Anna.P

    SvaraRadera